metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 19 °C

Neděle, 13. června 2021. Svátek má Antonín.

Dalších 8 fotografií v galerii
Oblečení Girls Without Clothes | foto: Girls Without Clothes

Oblékat nahé holky a štvát feministky

  5:57
Vybudování široké fanouškovské základny pro vlastní značku oblečení lze v dnešní době dosáhnout pouze s pomocí Instagramu. Své o tom ví Martin Feix, ostravský rodák, fotograf, a především zakladatel streetwearové značky s provokativním názvem Girls Without Clothes. Z kluka, který chtěl ještě před pár lety jen fotit holky bez oblečení, se vypracoval na instagramového guru, jenž má pověst sexisty i uvolněného filozofa. Magazín deníku Metro se s ním vypravil do jeho dílen v České Skalici.

„Už je to pěkná řádka let, co jsme spolu chodili,“ říká mi Martin Feix hned poté, co se v jeho bílém džípu rozjíždíme od kamenného obchodu jeho značky Girls Without Clothes. Ten se nachází na dohled od Národního divadla a komentář byl adresován půvabné píáristce, která naši společnou cestu do šicích dílen v České Skalici zprostředkovala. Na rozpačitý úvod jsem čekal spíš klasické řeči o tom, jak se Feixova značka od počátků v roce 2013 vypracovala do dnešní podoby. Jak se Feix kousek po kousku dostal od potišťování koupených triček v malém bytě až k výrobě spodního prádla, mikin a bund ve vlastní krejčovské dílně. Feix se ale nesnaží značku prodávat, ba právě naopak. Chce, aby se o ni zajímali lidé sami od sebe. 

Martin Feix

Martin Feix

„Vím, že to zní možná zvláštně, ale setkání s vámi pro mě je jedním z posledních domluvených článků. Jak víte, celé povědomí o značce jsem během let vybudoval pouze skrze Instagram a de facto bez znalostí marketingu. Proto věřím, že bude správnější začít teď dávat příležitosti dalším začínajícím fotografům, kteří mi s focením našeho oblečení na modelkách pomohou. Následně budu společnou práci vydávat jako firemní on-line magazín,“ líčí nám své plány Feix.

Nestydy i netýkavky
Profil značky Girls Without Clothes sleduje na Instagramu zhruba 44 tisíc uživatelů a uživatelek. Puritáni na něj však mají vstup zakázán. Jak už vyplývá z názvu značky, nalezneme zde hlavně fotografie spoře oděných modelek pózujících třeba v průsvitných podprsenkách. Ty patří mezi takzvané signature produkty tohoto brandu. Před několika měsíci zde Feix fanynky značky vyzval k tomu, aby výměnou za dvacetiprocentní slevu na oblečení posílaly gify, ve kterých si zvednou tričko této značky a ukážou, co mají pod ním. Do zpráv mu pak přišla taková hromada hanbatého obsahu, že jej nakonec umístil pouze na web značky.

Spodní prádlo Girls Without Clothes

Spodní prádlo Girls Without Clothes

„Moji osobu a humor obecně nemohou vystát některé ortodoxnější feministky. Trnem v oku jsem jim zejména tehdy, když třeba napíšu do inzerátu, že sháním na prodejnu pěknou brigádnici. No, je mi jasný, že bych neměl diskriminovat, ale šetřím čas všem. Chlapa bych na to stejně nepřijal, tak proč zdržovat obě strany,“ vysvětluje Martin Feix, když míjíme ceduli Česká Skalice. Zároveň přiznává, že tyhle netýkavky rád provokuje.

„Já tam kolikrát třeba napíšu i to, že jako benefit si dotyčná může vybrat sexuální obtěžování na pracovišti. Přece je každýmu normálnímu člověku jasný, že si dělám srandu. Kdybych byl nějakej sexuální predátor, což fakt nejsem, tak to je napsaný tak učesaně, jak to jen jde, ne?“ kroutí hlavou Feix.

DPH smrdí, Babiš prdí
„Žijeme ve městech, v srdcích máme hory a oceán. Užíváme si svobody ve všech jejích formách. Milujeme život na hraně a neexistuje hranice, která by nás limitovala. Naše životy jsou naplněny nikdy nekončící zábavou a vzrušením při poznávání nových zákoutí světa.“ Tak zní oficiální motto značky Girls Without Clothes.

V dílně v České Skalici

V dílně v České Skalici

Nejen z něj, ale i z neobvykle dlouhých a podrobných popisů jednotlivých produktů v on-line shopu značky nám bylo již předem jasné, že Feix má srdce poety. 

Utvrdili jsme se o tom ve chvíli, kdy jsme v šicích dílnách zahlédli na zdech několik tabulek s vtípky a slovními hříčkami z majitelova pera. „DPH smrdí, Babiš strašně prdí,“ píše se na jedné z plaket. Na další máme zase rýpnutí do zákaznic, jež příliš často vyžadují slevové kódy na e-shop. „Při použití kódu JSEM_STRASNE_HLOUPA se ti produkt zdraží o 20 procent,“ píše se na sloupu.

Šéfkou a majitelkou dílen v České Skalici, kde oblečení Girls Without Clothes výhradně vzniká, je usměvavá Lucie. S Martinem se seznámili zhruba před pěti lety, kdy ji Feix dle svých slov objevil v malém pražském obchůdku se zakázkovou výrobou kalhot a sukýnek.

Návrhy

Návrhy

Ze zakázky na pár „bodýček“ se však nakonec vyklubala obří spolupráce. „Krámek a svoje dvě ruce jsem vyměnila za stodolu mojí mámy. Ale ani to nestačilo, kvalita Girls Without Clothes se nakonec roznesla tak, že jsem se musela přemístit na lépe vybavenou dílnu s hromadou švadlenek a hypotékou,“ vzpomíná Lucie. Zajímavou osobností, jakými se Feix rád obklopuje, je i návrhářka Petra. Ta mi za malou chvíli krok po kroku ukazuje, jak jí kousky vznikají pod rukama. „Tady střihneme látku, sešijeme, vyžehlíme a jde se potiskovat. Některé díly, jako je třeba tenhle s výšivkou, si necháváme posílat a kompletujeme je později. Tahle kolekce bude navíc proti těm předchozím daleko barevnější a odvážnější. Jsem z toho nervózní a nadšená zároveň,“ svěřuje nám návrhářka Petra.

Moje značka jsem i já
Bylo by nepravdivé a nefér tvrdit, že Feixovo oblečení je určené jen a pouze pro ženy. Právě naopak. Sám Feix, který firmu založil po neúspěšném studiu fotografické školy, se nám později svěřuje, že nosí jen a pouze „své vlastní“ oblečení. Výjimku dělá pouze v případě bot, jež dosud firma nevyrábí, a zimní bundy, kterou by chtěl v budoucnu vytvořit ve spolupráci s nejmenovanou outdoorovou legendou. Ironií tak je, že jeho nová barevná kolekce bude možná vůbec tou první, kterou nebude chtít sám nosit. A může za to jeho vkus, má totiž rád jednoduché barvy.

V dílně v České Skalici

V dílně v České Skalici

„Kolekce Rio měla být nejen první barevnější kolekcí, ale měla být také focena celá v Riu na náhodných kolemjdoucích. Vzhledem k situaci se to ale nedalo v předchozích měsících uskutečnit. Museli jsme novou kolekci přesunout na dobu neurčitou a místo toho vytvořit za pár týdnů zcela jinou,“ vypráví Feix, který podobně jako mnoho jeho zákazníků miluje hlavně jednoduché černé a bílé oblečení.

„Jsem z toho kroku do neznáma trochu nesvůj, ale co se dá holt dělat. Jak víme, styleři byli vždycky ti, kteří nosili kšiltovky v zimě a kulicha v létě. Ti, co se nebáli jet sportovním autem na hory a džípem do města. Věřím, že tahle kolekce zafunguje podobně,“ uzavírá Feix, zatímco se na obzoru před námi rýsuje opět stověžatá Praha. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Kuřáků ubylo, výrobci proto míří hlavně na mladé konzumenty

vydáno 13. června 2021  5:52

Zapálit si cigaretu přestává být trendy. Vždyť počet Čechů, kteří skončí v rukách koronera, se ročně pohybuje kolem sto tisíc. Přibližně dvacet procent z...  celý článek

V Říčanech u Prahy vznikl nový showroom Peugeot. Koncept je v Česku zcela unikátní

vydáno 13. června 2021  5:39

V Říčanech u Prahy zahájila v květnu provoz nová koncese značky Peugeot. Koncesionář Lenner Motors zde nabízí nejen kompletní modelovou řadu vozů...  celý článek

STRÁŽCE STREAMU: Princezna v časové smyčce a mlsoun s parožím. Dejte si fantasy maraton

Strážce streamu
vydáno 11. června 2021  14:00

Na Netflixu se před pár dny objevily dva fantasy kousky, které stojí za vaši pozornost. Tím prvním je postapokalyptická dobrodružná minisérie Sweet Tooth:...  celý článek

Setkání herců ze seriálu Přátelé. Ross chtěl Rachel i mimo plac

vydáno 11. června 2021  6:51

Přehled nejzásadnějších odhalení, jež nabídnul nový speciální díl sitcomu Přátelé, přináší deník Metro. Koncem minulého měsíce se sešla oblíbená parta z...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám