Design vhodný leda pro zastávku u hřbitova, technologický i vizuální krok stranou, už asi dvacátá barevná varianta spojená s MHD, jaká je v Praze k vidění. Tak znějí nejčastější výtky obyvatel hlavního města směrované na nový černý označník na tramvajové zastávce Palackého náměstí. Novinka, která má nejpozději po půlročním testovacím provozu nahradit klasické červené sloupky s řády, se v posledních dnech stává tématem vzrušených diskusí. Stoický klid naopak zachovávají jeho autoři – designéři studia Olgoj Chorchoj.
Co jste možná nevěděli
|
„Reakce veřejnosti samozřejmě vnímáme, a to jak ty pozitivní, tak i ty negativní. Výtky k estetice označníku nebereme v potaz. Nic se nemůže nikdy líbit všem. Zvlášť, když se nabourává desetiletí vžitá představa o tom, jak má označník vypadat,“ říká pro deník Metro Jan Němeček. Ten tvoří spolu s Michalem Froňkem dvojici zakladatelů a majitelů studia. „Praha se nemůže zakonzervovat, musí se přirozeně vyvíjet. Veřejnost by měla důvěřovat profesionálům, že se vyvíjí správným směrem,“ dodává Němeček.
Patrně nejvíce konstruktivní kritiky zaznívá na profilech na sociálních sítích dopravního podniku, Ropidu, primátora Zdeňka Hřiba a Institutu plánování a rozvoje. Jedním z nejčastěji zmiňovaných neduhů sloupku je podle některých uživatelů fakt, že sloupek neladí svým černým zbarvením do jednotné koncepce Pražské integrované dopravy. Tu přitom radní schválili nedávno, flotila hromadné dopravy se postupně zbarví do červeno-šeda. Sloupků se to však týkat nemá. „Označník je povrchově upraven komaxitem, RAL 7021, který je použit na ostatních prvcích mobiliáře, jako jsou lavičky, koše, stojan, zastávkový přístřešek a zábradlí,“ upozorňuje Němeček. Prototyp zastávky v těchto barvách stojí příhodně rovněž na zastávce Palackého náměstí.
Kritiku schytává sloupek i po stránce technického zpracování. Zde už se do pomyslného boje obvykle zapojují skupiny fanoušků hromadné dopravy. Například podle facebookové stránky Pražské tramvaje, na níž hojně diskutují také samotní řidiči, byla použita naprosto nevhodná a za světla takřka neviditelná zobrazovací metoda časů odjezdů spojů. „Navíc jízdní řády, čísla linek i veškeré doplňkové informace jsou vytištěné na papíře, takže při jakékoliv změně nadále bude jezdit na místo zastávková služba, aby informace v označníku zaktualizovala,“ míní správci stránky s tím, že vzhledově se sloupek vcelku povedl. „Technologicky jde ale o nesmyslný krok zpět i například oproti designově příšernému označníku testovanému v zastávce Nádraží Vysočany,“ píše se na stránce. Označníky slouží i jako důležitý orientační prvek pro řidiče. Ze zákona vyznačují místo pro zastavení čela vozidla, a musejí být tedy dobře vidět.
Podle Němečka je nutno dodat, že negativní reakce na praktické aspekty označníku nepadají na hlavu designérského studia. Co se týče rozmístění prvků, zobrazovacích médií a rozměrů, měl tým Olgoj Chorchoj od magistrátu zcela striktní zadání. „A co se týče elektronické výbavy, tu jsme dostali,“ vysvětluje pro Metro Němeček.