metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Další 4 fotografie v galerii
Fantova kavárna | foto: Petr Ježdík

Fantovu kavárnu obsadí řetězec z Indie

  13:14
Opravenou Fantovu kavárnu na Hlavním nádraží si pronajme indický kavárenský řetězec Café Coffee Day. Kavárna by se pro veřejnost měla otevřít začátkem léta.

Nájemce pro historickou budovu sháněla Grandi Stazioni spravující pražské hlavní nádraží od konce roku 2013, kdy dokončila opravu střední části Fantovy budovy.

„Nového nájemce Fantovy budovy jsme vybírali velmi pečlivě,“ uvedl Martin Hamšík, mluvčí tuzemské pobočky italské Grandi Stazioni. Kromě kávy a dalšího klasického kavárenského sortimentu bude nový nájemce na hlavním nádraží nabízet například bagety nebo saláty.

Hodnotu kontraktu a délku pronájmu Grandi Stazioni neuvedla. V minulosti jednala s trojicí zájemců, oficiálně ale odmítala sdělit jejich jména. V zákulisí se diskutovalo například o pivovarnické společnosti Heineken.

Rekonstrukce za víc než miliardu

Hlavní nádraží v Praze patří k nejvýznamnějším secesním památkám v Česku, je národní kulturní památkou. Kavárna byla původně odjezdová hala, později sloužila jako místo k posezení cestujících při čekání na vlak. Je charakteristická vysokou kupolí, jejíž stěny zdobí secesní motivy a sochy připomínající česká města, do nichž v době vzniku nádraží vedla dráha z Prahy.

Interiéry vyzdobili sochaři Stanislav Sucharda a Ladislav Šaloun, autorem celé historické budovy je architekt Josef Fanta.

Italská společnost Grandi Stazioni prostory hlavního nádraží opravuje od prosince 2006. Ve vstupní hale vystavěla nové odbavovací centrum, eskalátory, výtahy a řadu obchodů. Výměnou za rekonstrukci hlavního nádraží získala od Českých drah možnost budovu nádraží komerčně využívat po dobu 30 let.

Ve výběrovém řízení na obnovu nádraží zvítězila v roce 2002. „Rekonstrukce odbavovací haly měla podle společnosti vyjít na 1,15 miliardy korun, práce na Fantově kavárně si dosud vyžádaly desítky milionů korun,“ dodal Hamšík.

Kromě odbavovací haly a středního traktu s kavárnou má Grandi Stazioni povinnost zrekonstruovat i boční trakty budovy, které dosud využívají České dráhy. Kvůli posunutí termínu z původního podzimu 2016 o dva roky přijel letos na jaře jednat s vedením Českých drah šéf mateřské společnosti Ferrovie dello Stato Italiane Group Michele Mario Elia.

Komentáře

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek