Ambiciózní plán se rozjel v podstatě už před deseti lety. Změna územního plánu ale trvala až do roku 2021. Loni byl na projekt vypsán soutěžním dialog. Pokud půjde vše podle plánu, vítěz bude vyhlášen letos na podzim. S prvními úpravami okolí by se pak mělo začít někdy na přelomu let 2026 a 2027.
Celý projekt má název Nový hlavák. Spadají pod něj hned tři oblasti: revitalizace Vrchlických sadů, rekonstrukce nové odbavovací haly hlavního nádraží a vznik nové tramvajové trati, která povede od Národního muzea do Bolzanovy ulice.
Nová trať od muzea
Poslední jmenovaná oblast má být velkým benefitem pro cestující. „Tramvaj přivedeme až přímo před odbavovací halu nádraží,“ vysvětluje Jakub Hendrych z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, který je projektovým manažerem Soutěžního dialogu Nový Hlavák. Nová trať by měla vést z Vinohradské ulice, zhruba před Státní operou překřížit magistrálu a Washingtonovou ulicí pokračovat Vrchlického sady až přímo před odbavovací halu, kde vznikne zastávka. Trať se následně napojí na v současnosti již položené koleje v Opletalově ulici.
Celý projekt je velmi složitý. Kromě Prahy ho mají na starosti Správa železnic a dopravní podnik. V hodnotící komisi soutěžního dialogu jsou proto zastoupeny odborníci ze všech myslitelných oborů.
„Mezi přizvanými odborníky jsou například krajinářští architekti, dendrologové, zástupci památkové péče či centra sociální péče. Do projektu jsou zapojeny také městské části a zajímá nás i názor veřejnosti,“ popisuje Hendrych. Už loni mohla veřejnost vyplnit dotazník a vyjádřit se jak k Vrchlického sadům, tak k nové odbavovací hale. S dalším zapojením Pražanů se počítá letos na podzim, kdy už bude znám vítězný návrh.
Hala pro cestující i místní
Snahou revitalizace je například také to, aby nádraží nebylo jen místem, kudy lidé procházejí, ale aby se stalo i cílem. „Velký potenciál má park, ale určitě úpravami projde i hala. V plánu je třeba její větší propojení s okolím a nabídka služeb nejen cestujícím, ale i lidem žijícím v její blízkosti,“ vyhlíží Daniel Dlubal ze Správy železnic a dodává: „Zároveň projekt myslí i na cestující.“ Úpravami proto projdou i čekárny a přibude míst k sezení. Už nyní halou denně projde až 100 tisíc lidí, v budoucnu, kdy má být kladen ještě větší důraz na železniční dopravu, tu přibudou další desítky tisíc lidí.