metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Koleje mění v rychlosti. Úsek musí zprovoznit, aby po něm mohly odpoledne jezdit tramvaje

  5:30
Mezi zastávkami Dvorce a Braník je v pracovní dny mezi 8.50 až 15.40 hodin do 14. června výluka tramvají. V tu dobu jsou na místě dělníci dopravního podniku, kteří vyměňují koleje. Na práci mají necelých sedm hodin, protože pak tudy soupravy opět projíždějí. Muži v oranžových kombinézách se musí pořádně ohánět.
Příprava kolejnic

Příprava kolejnic | foto: Josef Škvor, Metro.cz

Je 8.15 hodin a směrem do Modřan najíždí první tramvaj typu KT8, která se už do centra nevrátí. Takových po úseku trati, již výluka nezasáhla, z Braníka do Modřan bude pendlovat celkem šest. Náhradní dopravu v úseku výluky zajišťují autobusy X17.

Přesně po průjezdu poslední tramvaje s cestujícími nasazují dělníci na koleje utahovačku, kterou povolují vruty držící kolejnice. V dalším úseku už pracuje muž s autogenem. Rozřezává původní kolejnice po dvanácti metrech.

„V úseku, který máme v plánu vždy ten den vyměnit, se nejprve sundají kolejnice. Hned potom pokládáme nové. Jsou již upravené do požadovaného poloměru. Napojovací styk se musí udělat přesně na míru. Teprve v dalších dnech se kolejnice svařují,“ říká stavbyvedoucí Michal Novotný, který má na starosti kolem třiceti zdejších zaměstnanců. Do prostoru, kde pokládka nových kolejnic skončila předchozí den, přijíždějí svářeči, kteří dokončují definitivní spojení kolejnic.

„Původní kolejnice ve směru z Braníka přes Pobřežní cestu do zastávky Přístaviště byly položeny v roce 2008. Tehdy se měnily i pražce. Do té doby tu byly dřevěné. Ty však v oblouku nedržely stálou polohu, takže se ve vedrech posouvaly. Dvakrát do roka se tato místa musela rovnat a opravovat,“ řekl včera na stavbě technický ředtel úseku Povrch dopravního podniku Jan Šurovský. „Od doby, co sem položili pražce betonové a ještě s kovovými kotvami, to do dnešních dnů téměř 11 let vydrželo bez zásahu,“ připomíná Šurovský. 

Směrem z centra do Braníka se koleje měnily v roce 2011. Protože zdejší oblouk je prudký, kolejnice se i vlivem vyšší jízdní rychlosti a těžších nízkopodlažních tramvají v oblouku zejména na jeho vnější straně sjíždějí. Viděli jsme, že úsekem projížděla jedna tramvaj za druhou.

„Mám radost, že se do toho kluci pustili. Znamená to ale, že je to pro ně v nervech, protože úsek musí denně zprovoznit. Je to vlastně stejný styl práce jako v metru v tunelu v noci. Dá se dělat s výhodou právě tam, kde není kolejiště zabetonováno nebo zadlážděno, ale jen zaštěrkováno. Mohou udělat přesně to, co v každém dni stihnou dokončit. Takže lidé, kteří jedou ráno do práce a odpoledne z práce, si vlastně, kromě toho, že se tu jezdí pomalu, ani výluky nevšimnou,“ připomíná Jan Šurovský.

Autor: Josef Škvor Metro.cz

Hlavní zprávy

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek