metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / -1 °C

Sobota 2. prosince 2023. Svátek má Blanka
Martin Uher mladší | foto: Archiv M. U.

Konec úspěšného dopravce? Rozhodnout může i jediná koruna, říká Martin Uher mladší

  5:13
Martina Uhera a jeho rodinnou firmu, která je legendou Pražské integrované dopravy více než třicet let, zná velké množství Pražanů i přespolních. Autobusy s jeho jménem na boku totiž pendlují mezi smíchovským nádražím a Příbramí. Smutnou zprávou pro mnohé cestující však je, že tu firma nebude jezdit příliš dlouho. A to i přes svůj nedávný úspěch. Spolu s dopravním podnikem jako jediná splnila všechny takzvané požadované standardy kvality organizátorů pražské a středočeské dopravy – ROPID a IDSK. Proč má skončit? Protože ve výběrovém řízení Středočeského kraje konkurence nabídla cenu o jednu korunu za kilometr nižší.

„Momentálně se vyhlašují výběrová řízení na oblasti Středočeského kraje ve čtyřech vlnách. Mníšecko se soutěžilo v první vlně a my jsme bohužel nevyhráli. Cena byla jediný důvod,“ vysvětluje v rozhovoru pro deník Metro Martin Uher mladší s tím, že nejkvalitnější není vždycky nejlevnější.

Ve výběrovém řízení Středočeského kraje někdo jiný nabídl cenu o jednu korunu za kilometr nižší. Jak je možné, že vás po třiceti letech někdo takhle vyšachuje?
Hlavním kritériem výběrového řízení je vždy cena. Například splnění standardů kvality roli nehraje. Nové licence jsou vypsané na deset let platné od 1. prosince 2024.

Spolu s dopravním podnikem jste nedávno nejlépe splnili a plníte takzvané standardy PID. Načasování je tedy zvláštní, jak upozorňují třeba politici z Mníšku pod Brdy.
Součást podání je například vypsání nákladových položek, jako jsou nové autobusy, mzdy, cena paliva, stání autobusů či přejezdy a tak dále. Jak jsem již zmiňoval, je to veřejná soutěž, kde je hlavním kritériem nejnižší cena.

Je snadné požadavky organizátorů dopravy dodržovat?
Jsou celkem přísné a je náročné je dodržovat. Vyžaduje to neustálou kontrolu celého provozu dopravní společnosti. Důležité k dodržování standardů kvality považuji za komunikaci mezi řidičem a dispečinkem. Pokud jsou na autobusu jakékoli vady, je potřeba to nahlásit a domluvit co nejrychleji možnou opravu.

Myslíte, že váš následovník, patrně ČSAD Benešov, bude mít problém?
Záleží, jak zodpovědně bude k výše zmíněnému přistupovat.

Nyní se snažíte najít pole působiště jinde. Můžete být konkrétnější? Jak to budete dělat se vzdáleností od domovských garáží?
Výběrová řízení probíhají ještě v dalších vlnách a budou končit až v první polovině příštího roku, do té doby se nebudeme k soutěžím více vyjadřovat.

Strakonická dopravní tepna, po které pendlují vaše busy, má potíže. Většina zastávek u D4, které se nacházejí například u obcí Jíloviště, Klínec, Řitka či Mníšek pod Brdy, totiž více než pět let odporuje legislativě, a proto se předloni začalo mluvit o jejich odstranění. Myslíte, že s tím bude problém, který budete řešit ještě i vy, respektive vaši řidiči, nebo až váš následovník?
Jezdíme na základě objednávky Středočeského kraje a Prahy, oni zajišťují zastávky a vyjednávají s obcemi rozsah dopravy. Pokud to nařídí v době naší působnosti, budeme to řešit my. Kdy se to bude řešit, dopravce neovlivní.

Uhera ještě možná nevyřadili

  • Deník Metro oslovil mluvčího ROPID Filipa Drápala. Podle něj je ještě naděje, že Martin Uher bude na Mníšecku působit i nadále.
  • „Výsledky zatím nejsou ještě potvrzené, šlo o předběžné informace z otevírání obálek v první vlně výběrových řízení. Definitivní výsledky po přezkoumání jednotlivých nabídek ještě nebyly zveřejněny,“ uvádí pro deník Metro Drápal s tím, že v jednotlivých oblastech vždy vyhrává takový dopravce, který při splnění všech daných kvalitativních kritérií nabídne nejnižší cenu.
  • Dopravní podnik hlavního města Prahy a Martin Uher před pár dny nejlépe splnili požadavky kvality PID jako teplota ve vozech či informovanost cestujících. Požadavky kvality PID jsou měřeny dvěma způsoby. Buďto průběžně a tím pádem i automaticky ze sledovacího systému MPVnet, nebo v terénu pomocí fiktivních zákazníků či pracovníků kontroly.
  • „Ti navštěvují v předem definovaných počtech vozidla jednotlivých dopravců a sledují všechny měřené aspekty, jako je třeba chování řidičů, čistota vozidel nebo informování cestujících,“ prozrazuje pro deník Metro Drápal.

Komentáře

Hlavní zprávy

V druhé Perinbabě Juraje Jakubiska se mihne i nesmrtelný Dan Nekonečný

vydáno 2. prosince 2023  10:00

Nový snímek je pokračováním 38 let staré fantasy pohádky, která je na Slovensku vánoční klasikou.  celý článek

Slibované kontroverze i férovost hledejte jinde! Hra na oliheň: Výzva překonává očekávání

Strážce streamu
vydáno 1. prosince 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU Zbohatni nebo chcípni. Předtím si ale zahraj sérii v tuzemsku většinou neznámých dětských her. A buď v nich nejlepší ze všech. Tohle jednoduché motto se...  celý článek

Čtyři roky s covidem. Rozhovor s epidemiologem Rastislavem Maďarem Poučili jsme se?

vydáno 1. prosince 2023  5:25

Čas šíleně letí. Právě dnes jsou tomu čtyři roky, co v Číně odhalili neslavně proslulý virus covid-19. Deník Metro přináší rozhovor s epidemiologem...  celý článek

Přízračná oblaka páry v Hostivaři dosyčí. Na Vánoce po nich nebude památky

vydáno 30. listopadu 2023  16:59

Žádná díra není pro deník Metro a jeho čtenáře málo významná. Zní to jako nadsázka, ale tento fakt platí zejména tehdy, když se z ní skoro dva roky valí...  celý článek