Tímto úkolem se zabývá český tým výzkumníků, a to již od roku 2020. Jejich dosavadní výsledky ukazují, že by se k tomuto účelu dala úspěšně využít virtuální realita. Evropsky unikátní výzkum má být dokončen ještě v letošním roce.
Odvedení pozornosti
Na vývoji speciální aplikace pro virtuální realitu a metodice pro její využívání pracují společně specialisté z 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy (2. LF UK), z Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, z Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a z technologické společnosti SPACE.
„Vedle farmakologické terapie bolesti existuje i řada nefarmakologických možností, jako je například poslech hudby, hypnóza, relaxační techniky, sledování televize a podobně. Všechny jsou založené na odvedení pozornosti od pocitu bolesti,“ říká předseda Technologické agentury České republiky (TA ČR), která projekt podporuje finančně, Petr Konvalinka. Virtuální realita se zdá podle něj nejslibnější z těchto možností. „Kromě odvedení pozornosti od bolesti snižuje také úzkost a zvyšuje spolupráci pacienta,“ dodává Konvalinka.
Čím jste ochotnější, tím méně to bolí
První studie na toto téma se uskutečnila v USA v roce 2000 na dvou dětských pacientech. Od té doby proběhlo mnoho dalších studií zabývajících se využíváním virtuální reality při snižování pocitu bolesti u popáleninových traumat po celém světě. „Všechny se shodují na tom, že největší efekt se dostavuje zejména u osob, které se dokážou nejvíce ponořit do virtuální reality a dostavuje se u nich pocit, že jsou přítomní v příjemnějším prostředí než na převazovně. I když je bolest spontánní reakcí na bolestivý stimul, tak je tento proces stále kontrolovatelný. Lze ho tedy tak částečně kontrolovat prostřednictvím aplikací ve virtuální realitě,“ vysvětluje Martin Zielina, hlavní řešitel za 2. LF UK.
VR PRO SENIORY
|
Zastaralá technika
Nejčastěji se k těmto účelům využívá aplikace s názvem SnowWorld, a to již od roku 2001. Je tedy logické, že je z dnešního pohledu zastaralá. „A proto nenavozuje žádoucí pocit prezence, který lze předpokládat u hardwaru a softwaru respektujícího současný technologický vývoj v této oblasti, takzvanou vysoce imerzivní virtuální realitu. V Evropě až na pár výjimek, jako je například Německo nebo Nizozemsko, dosud nebyl zkoumán vliv virtuální reality při léčbě popálenin,“ komentují lidé z TA ČR a upřesňují, že žádná z relevantních studií nezahrnuje kontrolní skupinu, ba ani nejsou zveřejněné informace o pilotním ověřování publikovaných designů.
„Ačkoli se opakovaně v těchto studiích vyskytuje hypotéza, že míra imerzivity má vliv na prožívání bolesti při jejím snižování prostřednictvím aplikace s virtuální realitou, tak tato hypotéza dosud nebyla experimentálně testována. A právě tím se v našem projektu zabýváme,“ upozorňuje Zielina z UK.
Filmy i obrázky
Do výzkumu je nyní zapojených přesně šedesát pacientů. Působení virtuální reality na nich členové projektového týmu ověřují v různých fázích péče spojené s výměnou obvazů. U každého zapojeného pacienta probíhá pouze část převazu s virtuální helmou, a to vždy v jiné části na každém z alespoň dvou sezení. Pacienti v experimentální skupině mají ve virtuální helmě interaktivní prostředí, zatímco ti v kontrolní skupině mají pouze statické obrázky zasněžené krajiny. Nashromážděné informace od pacientů poté výzkumníci vyhodnotí včetně doporučení a komentářů pacientů směrem k doladění použití virtuální helmy. „Výsledky pilotního ověření potvrzují, že virtuální realita snižuje pociťovanou bolest u pacientů zhruba o čtyřicet procent,“ uzavírá Zielina.