metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / -2 °C

Středa 29. listopadu 2023. Svátek má Zina

Větší foto
Jan Kubíček, ředitel rozvoje obchodu ČSOB | foto: Metro.cz

Placení kartou v tramvaji je začátek. Systém umí vybrat jízdné i zpětně

  17:01
Od dubna je možné v některých tramvajích v Praze platit za lístek kartou. Do budoucna toho ale podobná zařízení podle Jana Kubíčka, ředitele rozvoje obchodu ČSOB, mohou nabídnout mnohem víc. Například systém v Ostravě cestujícímu sám zpětně strhne nejvýhodnější variantu jízdného.

Co všechno zařízení v tramvajích umí?
Ta zařízení jsou chytrá, umí číst nejen platební, ale třeba i dopravní karty. Není problém, aby načetlo třeba Lítačku a ukázalo cestujícímu, dokdy mu platí kupon. V Plzni už to funguje skoro rok ve všech vozech MHD.

Kupují lidé jízdné kartou i jinde než v Praze?
První byl Liberec. Na obou linkách mezi Ještědem a zoo se prodává sto jízdenek denně. Následovaly Brno a Plzeň a další budou brzy přibývat.

Není problém s bezkontaktností? Mají všichni moderní kartu?
Česko je evropským lídrem v bezkontaktních kartách, do dvou let budou všechny karty bezkontaktní. Čísla z prvních pražských tramvají s validátory ukazují, že poměr zahraničních a domácích plateb je 50 na 50, kromě Slovenska jsou nejčastější platby ze západní Evropy.

Není Praha s placením kartou v MHD trochu pozadu?
V porovnání s Plzní nebo Libercem ano, ale je to dané tím, že v metropoli by investice byla několikanásobně větší, opatrnost je proto namístě. Třeba v Plzni jsme instalovali 370 validátorů, v každém voze je jeden. Praha jich má několikanásobně více. (Dopravní podnik měl k ­1.­lednu 2016 1175 autobusů a ­921 tramvajových vozů, pozn. red.)

Jaká bude budoucnost?
Za deset let asi ještě plastové karty budou, jak bankovní tak dopravní, ale většina lidí už bude mít virtuální kartu v mobilu nebo cloudu.

A něco modernějšího? Experimentuje se s různými možnostmi.
Jako banka jsme zkoušeli krevní řečiště nebo biometriku obličeje. Nedokážu odhadnout, co se prosadí. Obecně řečeno, banky jsou konzervativní instituce, prvořadá je právě bezpečnost informací, proto nikdy nebudou lídrem v podobných inovacích.

Co mohou tedy cestující očekávat?
Placení kartou v parkomatech a MHD je základem pro smart city, tedy inteligentní řešení pro město. To umožní cestující zvýhodňovat za parkování na okraji města, za používání MHD. To vše je snadno naprogramovatelné, město může řídit dopravní toky. Systém lze spojit i s mýtem.

Buďte konkrétnější.
Teď v Praze přiložíte v tramvaji 22 kartu a dostanete jízdenku, jejíž cena se odečte z vašeho účtu. Ale dokážeme jízdenky zúčtovat i jednou za tři dny nebo po dovršení nějakého limitu. Od června v Ostravě si budete moci při nástupu a výstupu do a z MHD „pípnout“ svou bankovní kartou a systém vám zpětně sám vybere nejvýhodnější variantu jízdného – a to vše bez papírové jízdenky.

Co revizoři?
Revizor má speciální zařízení, přiložíte platební kartu a on ji zkontroluje.

11. dubna 2016

Komentáře

Hlavní zprávy

Karlův most byl až do roku 1841 jediným mostem v Praze. Tramvaje přes něj jezdily jen tři roky

vydáno 29. listopadu 2023  6:15

Na slavnou památku se před lety vrátily plynové lampy. V současnosti je má na starost nejvyšší muž v oboru. Do ulic metropole vyráží 205 centimetru vysoký...  celý článek

Naším cílem je, ať jsou lidé tady šťastní, říkají architekti k nové tváři hlavního nádraží

vydáno 28. listopadu 2023  17:01

Hlavní nádraží a jeho okolí projdou velkou proměnou. Architektonická soutěž určila, že těžký úkol dostane na svá bedra kodaňské studio Henning Larsen...  celý článek

Jsme ve vesmíru sami? Odpoví na to chystaná česká komedie Franta mimozemšťan?

vydáno 28. listopadu 2023  15:26

Na Jakuba Prachaře čekal úkol zhostit se dvou postav – reálného Franty a mimozemšťana Franťana. Mají něco společného? „Je tam určitá podoba. Jinak jsou...  celý článek

Světové časy u Florence i chytré displeje na zastávkách MHD. Praha vstupuje do budoucnosti

vydáno 28. listopadu 2023  5:46

„U ikonických hodin ukazujících světový čas na Florenci se finišuje s pokládkou dlažby, aby vše bylo, jak má být. V době, kdy jsem monument fotila, na...  celý článek