Drama Ministr získalo kromě jedné ceny na festivalu v Cannes hned několik francouzských filmových cen César, mimo jiné i za scénář, jehož autorem je právě Pierre Schöller, který si film také sám zrežíroval. O jeho snímku, který ve čtvrtek vstoupí do českých kin, jsem si s ním povídal po jeho předpremiérovém uvedení na Festivalu francouzských filmů.
Žádné psychologizování
Než se Pierre Schöller dostal k filmové režii, živil se patnáct let psaním scénářů. "Mám svoji metodu a psaní scénářů mě baví, takže si je rád píšu také ke svým vlastním filmům," přibližuje, jak přirozeně se u něj obě profese doplňují. "A když scénář píšu, tak už mám promyšleno i to, jak budou jednotlivé scény vypadat," doplňuje.
A jak se dostal k tématu ze světa současné politiky? "Pro mě to byla výzva, v tomto filmu jsem se snažil zachytit intimní zkušenosti lidí, ale nemyslím tím žádné psychologizování, ale spíš to, jak to ten člověk prožívá, jak to prožívá jeho tělo," říká Schöller. Politici se podle něj pohybují v prostředí neustálého vypětí, které se ale zdaleka netýká jen jejich profesního života.
Není to příběh dobra a zla
"Boj o to, aby zůstali ve vládě, dohání tyto lidi až na hranici jejich možností. To se týká jak stresu či tlaku, kterému jsou tyto osoby vystaveny, tak ale i jejich milostných vztahů. Pohybují se na hranici toho, co jsou schopni zvládnout. A právě takto jsem chtěl tyto lidi přiblížit divákovi," vysvětluje své záměry.
Na postavě ministra dopravy, kterého ve snímku ztvárnil francouzský herec Olivier Gourmet, ale Schöller zachytil i obecnější rysy současné politiky: "Stát ztrácí svou moc. Většina zemí je dnes zadlužená, takže slábne možnost zakročit, být aktivní." Vyznění celého snímku však není rozhodně černobílé: "Není to příběh dobra a zla, je to příběh o rychlosti, v jaké žijeme, a také příběh o tom, jak to funguje ve světě moci. Jak se někdo může tou mocí opíjet," uzavírá Schöller.