Praha zóny chce kvůli špatnému ovzduší. "Více než 80 procent území města je dlouhodobě zasaženo alespoň v jednom parametru znečištění ovzduší nadlimitními hodnotami," píše se v materiálu, který schválili radní. Podle Nouzy je právě zavedení zón jednou z možností, jak kvalitu ovzduší v Praze zlepšit. "Zavedení není povinností, ale možností," řekl.
Zónám nebrání ani legislativní překážky
Hlavními znečišťujícími látkami, u kterých se vyskytují nadlimitní koncentrace, jsou látky frakce PM10, oxid dusičitý a polycyklické aromatické uhlovodíky reprezentované benzo(a)pyrenem. "Pokud jde o zdroje emisí, které tuto situaci způsobují, velmi podstatnou roli zde hraje automobilová doprava," píše se v dokumentu.
Vedení města si proto nechalo zpracovat studii, zda může zóny vůbec zavést. Odborníci se shodli, že zónám nebrání legislativní překážky. "Z legislativního hlediska je stanovení nízkoemisních zón proveditelné," uvedli. Dodali, že je možné vybrat oblasti, kde zóny vytvořit, a přitom se výrazně nesníží plynulost dopravních proudů a nezhorší životní podmínky obyvatel v okolí objízdných tras.
Auta na benzin jen do roku 2005
Nyní si Praha nechá vypracovat analýzu, jak a kde zóny vytvoří. Materiál by měl být hotov do 22. dubna. V jakém rozsahu budou zóny v Praze fungovat, zatím není jasné. Město podle Nouzy pracuje s dvěma variantami. "Ta užší znamená širší centrum města, v případě té větší je to lokalita, která spadá dovnitř Městského okruhu," řekl.
Pokud by se Praha rozhodla jít cestou takzvané emisní normy Euro IV, což je podle Nouzy nejpravděpodobnější, pak by do zóny mohla pouze auta jezdící na naftu z roku 1998 a mladší, v případě benzínových aut jsou to vozy z roku 2005 a mladší. Kolik Pražanů by se svými vozy nemohlo do zóny vjet, zatím není jasné. "V tuto chvíli se to zjišťuje. Vzhledem ke skladbě vozového parku v Praze, je to spíše množství minimální. Legislativa umožňuje vydat i výjimku, například pro handicapované obyvatele," řekl.
Zóny fungují v mnoha evropských městech
Ovzduší v hlavním městě ničí zejména automobilová doprava. Podle údajů emisní inventury z roku 2011 zpracované Českým hydrometeorologickým ústavem byl v Praze podíl silniční dopravy na emisích oxidů dusíku 68 procent, na emisích benzenu 63 procent a na emisích benzo(a)pyrenu 71 procent. Podíl silniční dopravy na emisích látek PM10 činil 95 procent.
Ve světě jsou nízkoemisní zóny zavedeny v Rakousku, Belgii Dánsku, Řecku, Maďarsku, Itálii, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Švédsku a Velké Británii.