Magistrát odstartoval kampaň Čistou stopou Prahou a v krátkém videu se ptá Pražanů, jestli opravdu potřebují v metropoli terénní auto.
„V žádném případě nechceme nikomu diktovat to, jaké si má koupit auto. Chceme jen lidem poskytnout informace i o odvrácené straně fenoménu SUV, aby do rozhodování mohli zahrnout více argumentů,“ vysvětluje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je podle něj automobilová doprava a SUV patří mezi osobními vozy z hlediska ekologie k nejhorším. V rámci kampaně chce poskytovat magistrát lidem jiné informace, než které se na ně valí z reklamních kampaní automobilek, a bude na ně apelovat, aby zvážili, zda skutečně potřebují terénní auto.
„Problémem SUV ve městě totiž rozhodně nejsou pouze emise. Přes vysoký nárazník nevidíte, zda vám před auto nevběhlo malé dítě, obtížně hledáte parkovací místo a váš vůz v ulicích zabírá více místa než klasický automobil kombi, který má navíc často větší kufr,“ vypočítal další nevýhody Dolínek.
Ale kampaň, která se prezentuje videem, ve kterém řidiči SUV, jenž se marně snaží zaparkovat, přebere slečnu cyklista, má i kritiky.
„Kampaň, kterou zaplatil magistrát hlavního města, považuji nejen za mimořádně nevkusnou, ale především za pitomou. Na nejbližším jednání zastupitelstva hodlám pana Dolínka interpelovat. Bude mě zajímat především to, kolik peněz Praha za tuto šílenost utratila,“ říká zastupitel Alexander Bellu (ODS).
Kampaně se naopak zastávají rovněž opoziční piráti. „Nemyslím si, že by zrovna tahle kampaň bylo bezprecedentní plýtvání veřejnými prostředky, spíše jde o snahu, aby si někdo všímal cyklistů a chodců,“ říká zastupitel Mikuláš Ferjenčík, který rovněž oceňuje, že město to nejprve zkouší po dobrém – informováním řidičů a snahou přesvědčit je, že auta nejsou v módě – než cestou zákazů a omezení.