metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Dalších 7 fotografií v galerii
Graffiti pravidelně hyzdí i vozy metra. | foto: Škoda Transportation

Pražští sprejeři se krotí, na rozdíl od cizinců nejdou po památkách

  10:15
Vagony, autobusy, zdi, pomníky. Počet případů sprejerství za poslední čtyři roky narůstá, s tím i výše škod. „Vysmaté“ jsou snad jen České dráhy.

Ohleduplný sprejer? Nemusí jít o protimluv, alespoň v případě českých graffiťáků a jejich vztahu k národním památkám. To cizincům bývají skvosty ukradené, hlavně že se u nás „podepíší“.

„Cizinci nemají k našim památkám takový vztah, třeba ani před Karlovým mostem se nezastaví,“ vysvětluje pro Metro.cz Ondřej Ševců z Národního památkového ústavu. To ostatně dokreslují případy z konce minulého roku, kdy byl v Praze přistižen Japonec, který sprejem postříkal podchod patřící k budově Národního divadla. O několik měsíců dříve svůj výtvor přímo na fasádě divadla předvedli dva mladí Francouzi. Hlavní rozdíl podle památkáře Ševců je v tom, že čeští sprejeři cílí převážně na objekty, které jsou dlouho době neobydlené a kde je zřejmé, že jejich majitel hned druhý den graffiti nepoběží ze zdí smývat. Tím ale ohleduplnost daná národností zřejmě končí.

Policie za uplynulý rok, bez ohledu na národnost, evidovala největší nárůst vandalství spojeného s graffiti, v porovnání s rokem 2011 až o čtyřicet procent. Celková škoda přesáhla padesát milionů korun. Bohaté a negativní zkušenosti mívají radnice v centru velkých měst nebo také dopravci. Například dopravní podnik vynaložil v loňském roce na odstranění graffiti z metra přes 11 milionů. „I v tramvajích a autobusech se daří napravovat negativní dopady sprejerství za cenu vysokých nákladů, které se v souhrnu vyšplhaly zhruba na 5,5 milionů korun,“ uvedla mluvčí Aneta Řehková.

Sprejeři jsou organizovaní a ke svému řádění používají čím dál sofistikovanější metody. Navíc jsou neuvěřitelně rychlí.

„Tři lidi jsou schopni během několika minut posprejovat celý vagon vdélce pětadvaceti metrů. Každou noc na ně čeká na všech možných místech tisícovka odstavených železničních souprav,“ říká Tomáš Mika ze společnosti Securitas, která zajišťuje pro České dráhy ochranu právě před vandaly - graffiťáky. I přesto se dá v boji proti nim mluvit o malém úspěchu. Od doby, co anti-graffiti tým u drah působí (od roku 2011), podařilo se stlačit výši škod z 27 milionů loni na zhruba osm.

Komentáře

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek