metro.cz

Počasí v Praze

19 °C / 29 °C

Pátek 19. července 2024. Svátek má Čeněk

Rychlodráha na Ruzyni. Sliby a marné čekání

  12:58
Na letiště koleje nevedou. Jak dlouho ještě autobusem?
Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Za poslední čtvrtstoletí se nenamluvilo o žádné jiné železniční trati tolik jako o spojení centra s letištěm a Kladnem. Malují se plány „rychlodráhy“, zpracovávají se studie, píšou petice, politici slibují a každý, kdo dojíždí do metropole za prací nebo míří s kufry na letiště, musí přestupovat na autobus. A trať je v nedohlednu, byť o ní všichni mluví jako o prioritě pro Prahu i pro Česko.

Kolik to bude stát?

● Cena za modernizaci trati z pražského Masarykova ná- draží do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla vyjde na 31 miliard korun.

● Původně ministerstvo dopravy předpokládalo cenu zhruba o deset miliard nižší.

● Důvodem jsou vyšší ceny stavebních prací oproti době, kdy se zpracovávala studie proveditelnosti. Stavbu prodraží i varianta trasy vedené tunelem pod Střešovicemi.

● Ambicí správy železnic je zvýšit počet cestujících vlakem mezi Kladnem a Prahou ze současných 6 tisíc na 24 tisíc. Dalších 20 tisíc cestují- cích by podle projektu mohlo cestovat na pražské letiště a z něj. Cesta od letištních terminálů na nejbližší přestup na metro na Veleslavíně by měla trvat 11 minut.

Chybějící trať způsobuje až komické komplikace. Když si cestující stěžovali na složitý přestup na nové stanici metra Nádraží Veleslavín, krčili projektanti rameny. Jste přece na nádraží, už několik let tu měla jezdit železnice, na kterou se počítá s bezbariérovým přestupem.

První plány schválilo zastupitelstvo už v roce 1996 a rychlodráha měla poprvé vyjet v roce 2004. Nestalo se. Projekt byl několikrát odložen a začalo se stavět metro. Před dvěma lety ministerstvo dopravy rozhodlo, že plně elektrifikovaná dvoukolejná trať je nejlepší variantou spojení, lepší než metro a rychlejší než tramvaj.

Přesto je tu světlo na konci tunelu. Už letos má začít rekonstrukce začátku trati – oprava památkově chráněného Negrelliho viaduktu.

Nejprve se bude jezdit na úseku mezi Veleslavínem a letištěm. Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s Metroprojektem na zpracování projektu pro územní řízení, hotovo má být do konce roku.

Na trati by měly jezdit nové elektrické soupravy. Pokračují přípravy i v úseku stanic Dejvice–Veleslavín, kde má být trať vedená pod zemí mimo stávající stopu. Pod Střešovicemi to budou dva jednokolejné ražené tunely v hloubce až 80 metrů.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Kina pod širákem mají zvláštní atmosféru. Víme, kde v metropoli zažít pravou letní pohodičku

vydáno 19. července 2024  5:36

Možností, kde o prázdninách mrknout na film, jsou v Praze desítky. Pár tipů na letní kina má i deník Metro. Náš výběr nabízí klasiky pro velký počet...  celý článek

Mladí nepracují efektivněji, jen v práci nechtějí strávit celý život

vydáno 18. července 2024  19:46

Čtyřdenní pracovní doba se v Evropě stává trendem. Svým zaměstnancům ji nabízejí například firmy na Islandu, v Belgii, Švýcarsku nebo Německu. V Česku se...  celý článek

Zastávky na znamení plošně zavedli před třemi týdny. PIDiatr Vondráček je ale ne vždy stíhá hlásit

vydáno 18. července 2024  14:52

„Pro výstup stiskněte tlačítko.“ Tuhle hlášku slýchávají cestující v pražských autobusech a trolejbusech od konce minulého měsíce častěji, než by možná...  celý článek

Když ještě na trhu řehtali koně. Jak to vypadalo na Václaváku v polovině 19. století

vydáno 17. července 2024  15:43

Miluju Prahu a deník Metro vybírají nejkrásnější pražské veduty. Neznámé a méně známé pohledy na město od starých mistrů.  celý článek