metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Rychlodráha na Ruzyni. Sliby a marné čekání

  12:58
Na letiště koleje nevedou. Jak dlouho ještě autobusem?
Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Za poslední čtvrtstoletí se nenamluvilo o žádné jiné železniční trati tolik jako o spojení centra s letištěm a Kladnem. Malují se plány „rychlodráhy“, zpracovávají se studie, píšou petice, politici slibují a každý, kdo dojíždí do metropole za prací nebo míří s kufry na letiště, musí přestupovat na autobus. A trať je v nedohlednu, byť o ní všichni mluví jako o prioritě pro Prahu i pro Česko.

Kolik to bude stát?

● Cena za modernizaci trati z pražského Masarykova ná- draží do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla vyjde na 31 miliard korun.

● Původně ministerstvo dopravy předpokládalo cenu zhruba o deset miliard nižší.

● Důvodem jsou vyšší ceny stavebních prací oproti době, kdy se zpracovávala studie proveditelnosti. Stavbu prodraží i varianta trasy vedené tunelem pod Střešovicemi.

● Ambicí správy železnic je zvýšit počet cestujících vlakem mezi Kladnem a Prahou ze současných 6 tisíc na 24 tisíc. Dalších 20 tisíc cestují- cích by podle projektu mohlo cestovat na pražské letiště a z něj. Cesta od letištních terminálů na nejbližší přestup na metro na Veleslavíně by měla trvat 11 minut.

Chybějící trať způsobuje až komické komplikace. Když si cestující stěžovali na složitý přestup na nové stanici metra Nádraží Veleslavín, krčili projektanti rameny. Jste přece na nádraží, už několik let tu měla jezdit železnice, na kterou se počítá s bezbariérovým přestupem.

První plány schválilo zastupitelstvo už v roce 1996 a rychlodráha měla poprvé vyjet v roce 2004. Nestalo se. Projekt byl několikrát odložen a začalo se stavět metro. Před dvěma lety ministerstvo dopravy rozhodlo, že plně elektrifikovaná dvoukolejná trať je nejlepší variantou spojení, lepší než metro a rychlejší než tramvaj.

Přesto je tu světlo na konci tunelu. Už letos má začít rekonstrukce začátku trati – oprava památkově chráněného Negrelliho viaduktu.

Nejprve se bude jezdit na úseku mezi Veleslavínem a letištěm. Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s Metroprojektem na zpracování projektu pro územní řízení, hotovo má být do konce roku.

Na trati by měly jezdit nové elektrické soupravy. Pokračují přípravy i v úseku stanic Dejvice–Veleslavín, kde má být trať vedená pod zemí mimo stávající stopu. Pod Střešovicemi to budou dva jednokolejné ražené tunely v hloubce až 80 metrů.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek