metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 17 °C

Pátek 28. března 2025. Svátek má Soňa

Vídeňský elektrobus s trolejí zklamal. V pražské zimě zamrzl už na testech

  7:00
Neúspěch, tak hodnotí testy elektrobusu Siemens-Rampini na lince 216 pražský dopravní podnik. Vozidlo zapůjčené z Vídně vozilo od minulé středy do neděle cestující mezi Bořislavkou a Poliklinikou Petřiny. "Zkoušky úplně nenaplnily naše očekávání, ale kvůli tomu se dělají," vysvětluje technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.
Fotogalerie4

Elektrobus (ilustrační foto) | foto: Tadeáš Havlík

Do pátku jezdil bez problémů, pak začaly stroj postupně trápit různé neduhy a chladné počasí, v sobotu nestíhal dobíjet baterie, málo topil a cestujícím byla zima. Nakonec elektrobus v neděli úplně zamrzl. Stroj zaujal dopravní podnik díky tomu, že jako jediný umí dobíjet své baterie z tramvajových trolejí a na rozdíl od konkurenčních vozů nepotřebuje naftu ani k vytápění. "Ve Vídni tyto elektrobusy normálně fungují, jezdí na dvou linkách v centru města," popisuje Šurovský.

Siemens/Rampini

Siemens/Rampini

Pražské specifické podmínky prý ale stroji italské konstrukce nesvědčily. Na rozdíl od Vídně, kde jezdí po rovině, musel šplhat do kopců a vzhledem k tomu, že jezdil zdarma, byl o svezení větší zájem mezi cestujícími, než je na lince obvyklé. Přesto na testech Šurovský vidí řadu pozitiv.

"Ozvala se nám konkurence a například firma SOR nám už nabídla svůj elektrobus k testům," popisuje Šurovský. Na stejnou linku tak už brzo za stejných podmínek vyjede další elektrobus, který bude mít šanci dokázat, jestli jde o hračku, která nemá pro pražskou dopravu reálný význam, nebo ekologickou alternativu k naftovým motorům autobusů. Bez zajímavosti není ani to, ze linka 216 jezdí skoro stejnou trasou, kterou v roce 1936 jezdily první trolejbusy.

Elektrobusy v Praze

Cestování bez hluku a spalin je budoucnost hromadné dopravy.

  • Elektrobus Siemens-Rampini nezkoušela jen Praha. Na testy se vydal i v Brně nebo v Pardubicích.
  • Elektrobus stojí 11 milionů, zhruba dvakrát tolik co běžný městský autobus.
  • Dva elektrobusy od jiného výrobce dopravní podnik zkoušel už v roce 2010 na lince číslo 292, která jezdí z Malostranského náměstí do Nemocnice pod Petřínem.  Kvůli poruchovosti ale musely být vyřazeny z provozu.
  • Kromě trolejbusu zatím není žádná ekologická alternativa za klasický autobus.

Hlavní zprávy

Kam v Praze na fotbal? Víkend nabídne velké i malé derby, hrají se i nižší soutěže

vydáno 28. března 2025  11:15

Pražský fotbalový víkend slibuje napínavé souboje napříč soutěžemi. Na Letné se Sparta střetne s Plzní v bitvě o druhé místo, v Edenu se odehraje ženské...  celý článek

Změna času 2025: Letní čas se blíží. Jak ovlivní dopravu v Praze a proč už možná nemá smysl?

vydáno 28. března 2025  10:26

V noci ze soboty 29. na neděli 30. března 2025 se v České republice opět mění čas. Ve 2:00 středoevropského času (SEČ) se hodiny posunou o hodinu dopředu...  celý článek

Jak jste na tom s digitálními dovednostmi? Otestujte se zdarma!

vydáno 28. března 2025  10:27

Jak dobře se orientujete ve světě digitálních technologií? Umíte efektivně vyhledávat informace na internetu, pracovat s kancelářskými programy nebo...  celý článek

V italském Livignu voní pivo i blížící se olympiáda. Projeli jsme zdejší svahy

vydáno 28. března 2025  5:16

Sezona na tuzemských horách už de facto skončila. Zimní vybavení ale ještě nemusíte definitivně schovávat do sklepa. Vyrazte třeba do Itálie, konkrétně do...  celý článek