metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav
Staré tramvaje T3 míří do Ruska a na Ukrajinu. | foto: Dopravní podnik Praha

Vyřazené tramvaje míří na východ. Jedna stojí v průměru 152 tisíc

  12:31
Nový majitel za použité tramvaje z Prahy zaplatí třikrát tolik, než kolik by za ně dostal dopravní podnik, kdyby je prodal do šrotu.

Dopravní podnik loni prodal celkem 54 vyřazených tramvají T3. Tramvaje za 8 milionů korun míří převážně na Ukrajinu a do Ruska. Utržil tak více, než kdyby dal staré tramvaje do šrotu. V případě prodeje do šrotu, jak bylo běžné ještě v roce 2011, by pražský dopravce za 54 tramvají získal až čtyřikrát méně, tedy v rozmezí 2 až 3 miliónů korun

152 tisíc za jednu tramvaj. Jezdí i v KLDR

Muzejní kousky míří na východ

  • Zatímco tramvaje T3 u nás putují už jen do muzeí, u našich východních sousedů je o ně stále zájem.
  • V Praze byly T3 postupně nahrazovány tramvajemi Tatra T6A5, od roku 2005 nízkopodlažními tramvajemi Škoda 14T a od února 2011 novým typem Škoda 15T.
  • S některými modernizovanými typy tramvají T3 se budou cestující pražské MHD setkávat ještě dlouhá léta.

"Díky aukcím dokážeme nyní při prodeji vyřazených tramvají typu T3 zvýšit cenu oproti roku 2011 o troj až čtyřnásobek. Jednu tramvaj průměrně prodáme za 152 tisíc korun, nejvýše až za 200 tisíc. Při prodeji do šrotu jsme předloni získali jen 40 až 60 tisíc za vůz. Vzhledem k ekonomické výhodnosti, budeme prodeji rozhodně pokračovat i nadále," uvedl generální ředitel dopravního podniku Milan Křístek.

V letech 2008–2011 prodal dopravní podnik celkem 41 tramvají. Cena za tramvaj, která by jinak šla do šrotu, se tehdy pohybovala kolem 70 tisíc. Výjimku tvořila pouze zakázka do severokorejského Pchjongjangu z května 2008, jejíž součástí byla rozsáhlá oprava dodaných vozů. Cena se tak vyšplhala až na 650 tisíc korun za jeden vůz.

Na Ukrajinu i do muzea

Jen za rok 2012 prodal dopravní podnik 54 vyřazených tramvají, tedy o třináct více než za předchozí čtyři roky. Zájem o staré vozy T3 (a jejich modifikace) byl zejména na Ukrajině, bývalé pražské tramvaje tak jezdí v Krivem Rogu, Charkově, Kyjevě a Oděse. Deset tramvají odebralo ruské město Kursk a jeden vůz T3 byl prodán severočeskému Liberci. Tramvaje ale nemíří jen do provozu v Ukrajině a Rusku. Další čtyři vozy T3 zůstaly v Muzeu MHD, které provozuje dopravní podnik a kam byly tramvaje převedeny.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek