metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 13 °C

Pondělí, 17. února 2020. Svátek má Miloslava.

Před 25 lety se otevřela stanice Strašnická. S tajemnými schody, které nikam nevedou

  11:45aktualizováno  11:45
Před čtvrt stoletím, 11. července 1987, byla slavnostně otevřena stanice metra Strašnická. Až do zprovoznění zastávky Skalka v létě roku 1990 byla konečnou linky A. Zajímavostí stanice je nikam nevedoucí schodiště, které mělo ústit do nerealizovaného druhého vestibulu.

Metro (ilustrační foto) | foto: DPP

S výstavbou stanice poblíž křižovatky ulic Starostrašnická a V Olšinách na Praze 10 začal Metrostav v roce 1982. Na rozdíl od většiny předchozích stanic na trase A, jež byly ražené pod zemí, byla Strašnická postavena na dně otevřené stavební jámy. Pod architektonické řešení stanice se podepsal inženýr Vlastimil Jakl. Podle jeho projektu byly stěny nástupiště obloženy tmavě hnědými glazovanými tvárnicemi, a nikoliv hliníkovými výlisky, charakteristickými pro většinu starších stanic na áčku.

Schodiště bez výstupu

Snad každý, kdo na Strašnické někdy vystupoval, si všiml, že z nástupiště vede dvojice schodišť, přičemž jedno z nich je na horním konci přehrazeno zdí. V době přípravy stavebních plánů se počítalo s tím, že Strašnická časem dostane druhý výstup. Aby jeho výstavba v budoucnu co nejméně omezila provoz metra, bylo na nástupišti předem vybudováno příslušné schodiště. Druhý vestibul však nikdy nevznikl, a schodiště tudíž zůstalo do dnešních dnů slepé.

Ačkoliv to z pohledu cestujících tak nevypadá, je Strašnická neobvyklá také svou délkou. Při započtení odstavných kolejí měří skoro půl kilometru. Ve zřejmě dosti vzdálené budoucnosti by se ze Strašnické mohla stát přestupní stanice. Existují totiž plány na vybudování jižní větve trasy A, vedoucí ze Strašnické přes Zahradní město k hostivařskému nádraží.

Na áčku se jezdí od roku 1978

Historie provozu na lince A se začala psát v polovině srpna 1978, kdy metro svezlo první cestující po ani ne pětikilometrovém úseku mezi stanicemi Dejvická (tehdy Leninova) a Náměstí Míru. Ten je druhou nejstarší součástí celé sítě pražského metra (po úseku Florenc - Kačerov na lince C).

Krátce před Vánoci 1980 bylo áčko prodlouženo o tři zastávky do stanice Želivského, odkud bylo o sedm let později dovedeno na Strašnickou. V létě 1990 byla otevřena stanice Skalka a před šesti lety začaly některé soupravy zajíždět až do budovy bývalé myčky vozů v hostivařském depu.

Autor:

Hlavní zprávy

Zdevastovaná panna po letech přitahuje lidi

Beuronská mozaika – prodej každé kostičky pomůže.
vydáno 17. února 2020  5:55

Přes prodej sklíček v mozaice nadšenci zachraňují nenápadnou stavbu.  celý článek

Devítky nesou štěstí, lidé na ně při svatbách dají. Ale dvojka je pro snoubence běžné číslo

Ilustrační snímek
vydáno 16. února 2020  6:09

Valentýnský svátek jako jedinečná příležitost ke sňatku? V den zamilovaných se Češi do chomoutu nehrnou. „Na Valentýna nemáme nahlášenou žádnou svatbu,“...  celý článek

Spím už jen pět hodin denně, říká členka projektu Tatra kolem světa 2

Kateřina Božková je důležitou součástí týmu.
vydáno 14. února 2020  14:52

Společně s Markem Havlíčkem a Petrem Holečkem založila spolek CzechOverland, pod který spadá projekt Tatra kolem světa 2. Právě tím poslední týdny a...  celý článek

Točit Sviňu byla odporná práce. Snad už nikdy víc, říká režisérka

Mariana Čengel Solčanská
vydáno 14. února 2020  6:18

Film Sviňa, který se odehrává ve světě vysoké politiky, byl natočen podle stejnojmenného knižního bestselleru, jenž není v tuzemsku příliš známý. Scénář a...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám