metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 13 °C

Pondělí, 18. února 2019. Svátek má Gizela.
Stanice metra Olbrachtova
Dalších 13 fotografií v galerii
Stanice metra Olbrachtova | foto: Metroprojekt a.s.

Radní schválili metro D za 25 miliard korun. Pojede z Pankráce do Písnice

8. října 2013  14:09,  aktualizováno  18:03 ČTK
Zapomeňte na moderní metro bez řidiče, které se prohání po trase mezi Náměstím míru a Písnicí a na trať vyjíždí z vlastního depa. Městská pokladna krvácí na třech velký projektech - nákupu nových tramvají stavbě metra A a tunelu Blanka, proto je potřeba šetřit. "První úsek trasy metra D povede z Pankráce do Písnice a vyjde na 24,69 miliardy korun," uvedla mluvčí magistrátu Tereza Králová. Trasa by měla být hotova do roku 2022.

Kdy metro začne jezdit zatím není jasné, pokud by ale Praha získala příští rok příslib peněz z EU, mělo by to být do roku 2022. V současné době jsou ve hře dvě varianty napojení trasy D na trasu C. Stanice Pankrác by byla buď přestupní, to znamená, že by byla vybudována nová samostatná stanice Pankrác - stejně jako je tomu u ostatních přestupních stanic. Nebo by město vybudovalo odbočku z trasy C, kdy by soupravy z obou tras zastavovaly ve stávající stanici Pankrác. "To ještě rozhodnuto nebylo," řekl radní Jiří Pařízek s tím, že definitivní rozhodnutí je možné očekávat v prvním čtvrtletí příštího roku.

Bez evropských peněz nelze metro stavět

Stanice metra Nové Dvory

Stanice metra Nové Dvory

Stanice metra Náměstí Míru

Stanice metra Náměstí Míru

Při rozhodování, ke které variantě se město přikloní, vezme Praha ohled jednak na finanční náročnost projektu, pak podle Pařízka také sehraje svou roli i výše možných financí z Evropské unie. Varianta s přestupní stanicí je podle radního o čtyři miliardy korun dražší a je na samé hraně toho, kolik by mohla Praha z unie získat. Primátor uvedl, že svou roli sehrají i budoucí provozní náklady vybudované trasy. "Například v Londýně vědí, že důležitější než výše samotné investice je částka za údržbu a provoz," řekl Hudeček. To prý v Praze v minulosti neplatilo a na provozní náklady město příliš nebralo ohled.

Praha chce nyní připravit žádost o dotaci z evropských fondů. Podle Hudečka město nemá peníze na to, aby trasu D postavilo ze svého rozpočtu. "Uděláme vše pro to, aby stavbu spolufinancoval i stát. Bez evropských peněz nelze metro stavět a měl by se na tom podílet právě i stát," řekl Hudeček. Ve světě je podle něj financování ze strany státu zcela běžné.

Nová trasa D by měla měřit přes deset kilometrů

Stanice metra Náměstí Bratří Synků

Stanice metra Náměstí Bratří Synků

Stanice metra Libuš

Stanice metra Libuš

Pokud by se Praha rozhodla pro variantu odbočení, pak ve stanici Pankrác by se střídaly vozy tras C a D, ve špičce by jezdily tak, že za dva vlaky trasy C by byla vložena souprava z trasy D. Večer a o víkendech by se pravidelně střídaly po jedné soupravě z každé trasy. "Tato varianta je již předpřipravena, odbočka je hotova, a znamená, že bychom nemuseli stavět novou stanici," řekl Pařízek. V případě nové stanice by se musela vybudovat nejen nová stanice, ale také nový přejezd mezi oběma trasami.

Nová trasa D by měla měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by měla lince C. Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácí. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude třeba v budoucnu opravit.

Kudy to nakonec pojede

Výstavba trasy D

Komentáře

Hlavní zprávy

Nepopírám, že být ženou ve světě rock´n´rollu má někdy své výhody, říká Morella z Gaia Mesiah

Gaia Mesiah
vydáno 18. února 2019  14:20

Po dlouhých jedenácti letech se na hudební scénu vrací crossoverová kapela Gaia Mesiah. Zítra v Praze pokřtí své nové album Excellent Mistake. „Tahle...  celý článek

Placení kartou v příměstských autobusech vázne

Zdánlivě snadné
vydáno 18. února 2019  12:28

Už několik měsíců mohou lidé platit jízdné u řidiče ve vybraných příměstských autobusech Pražské integrované dopravy platební kartou. Podle pražského...  celý článek

Vyhřívané lanovky i rolby, které řídí satelit. Špindl udělal mílový krok

Šestisedačková lanovka má i vyhřívání.
vydáno 18. února 2019  9:19

Tam, kde v Krkonoších končí vodní nádrž Labská a začíná Špindlerův Mlýn, stávala ještě v devadesátých letech u ­parkoviště bouda s obrovskými kamny....  celý článek

Konec Tlusté koaly. Poslední pivo tu padne tento týden

Filip Jaroševský (vpravo) se loučí se „svým“ podnikem.
vydáno 18. února 2019  6:57

Redaktor deníku Metro naposledy poseděl v pubu v Senovážné ulici.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám