metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 5 °C

Středa 1. února 2023. Svátek má Hynek

Další 4 fotografie v galerii
stanice Želivského | foto: Metro.cz

Sedm stanic vyhnalo i tramvaje z Václaváku

  10:25
Rok 1980 byl pro metro v metropoli velmi významný. Linky A i C se během šesti týdnů výrazně protáhly.

Píše se pátek 19. prosince léta Páně 1980 a do nové stanice metra Jiřího z Poděbrad míří delegace Komunistické strany Československa (KSČ). Primátora Zdeňka Zusku doprovází také vedoucí tajemník Městského výboru KSČ v Praze Antonín Kapek, který po projevu slavnostně přestřihává pásku. Právě uvedl do provozu tři nové stanice linky A, kromě Jiřího z Poděbrad také Floru a Želivského. Posledně jmenovaná sloužila pak ještě sedm let jako konečná.

Přitom teprve 7. listopadu téhož roku se prodloužila linka C o čtyři stanice: Primátora Vacka (nyní Roztyly), Budovatelů (Chodov), Družby (Opatov) a Kosmonautů ( Háje).

„Rok 1980 byl z hlediska otevírání stanic skutečně rekordní, srovnatelně se mu přiblížil snad jen rok 1985 a první provozní úsek linky B,“ říká pro Metro Robert Mara z archivu Dopravního podniku Praha.

Původní eskalátory

Tři výše uvedené stanice linky A mají dosud staré sovětské eskalátory typu Leningrad, těch už v pražském metru ubývá. Nyní se například vyměňují na Andělu směrem na Knížecí. Zajímavostí je, že všechny tři stanice mají pouze jeden eskalátorový výstup, proto se do nich nebude možné při rekonstrukci dostat. Podle publikace Praha a metro od Evžena Kyllara z roku 2004 se v případě Jiřího z Poděbrad počítalo i se zhotovením druhého eskalátoru.

Rekonstrukce

Stanice metra linky A Jiřího z Poděbrad a Flora čekají na rekonstrukce.

  • Flora se má zavřít zhruba na rok a půl. Je potřeba vyměnit původní eskalátory za nové. Bude se modernizovat celá stanice včetně nových technologií a bezbariérovosti. V případě Jiřího z Poděbrad se kromě výměny eskalátorů počítá také s výtahy. Rekonstrukce této stanice má trvat deset měsíců a vyjít na 1,3 miliardy korun.

Všechny tři stanice byly sjednoceny jako trojlodní pilířové nástupní prostory se zkrácenou středovou lodí. „Ostatně stanice Jiřího z Poděbrad byla prototypem tuzemské koncepce ražených pilířových stanic,“ doplňuje Mara. Tato stanice je také po Náměstí Míru nejhlubší ze všech (45 metrů). Na stěnách stanic u kolejí si jistě mnozí cestující vybaví vypouklé hliníkové výlisky charakteristické pro linku A. Na Želivského ale nejsou. Všechny tři stanice mají společné také to, že vedou pod Vinohradskou ulicí a v jejich vestibulech najdete umělecká díla v podobě reliéfů nebo mozaiky.

Tramvaj se poroučela

Po zprovoznění tří zmíněných stanic se metro v Praze rozrostlo na téměř dvacet kilometrů, mělo třiadvacet stanic a přebralo téměř čtvrtinu přepravy v metropoli. Na to konto už 13. prosince 1980 jela nahoře u muzea po Václavském náměstí poslední tramvaj.

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

S Rentou z nemovitosti od FINEMO.CZ si mohu dál užívat

vydáno 1. února 2023

Dokud jsem neodešel do důchodu, měl jsem pohodový život. Koupil jsem si všechno, co jsem potřeboval, a ještě jsem si udělal radost novým autem, po kterém...  celý článek

První vyrážečku jsem měl z učebnice, vzpomíná na „vesnickou NHL“ režisér filmu Děti Nagana

vydáno 31. ledna 2023  18:24

Jako desetiletý zažíval triumf českých hokejistů v Naganu. Nyní chce režisér a scenárista Dan Pánek, aby si ve filmu Děti Nagana prožili pamětníci...  celý článek

Pražský bobr je spíš pendler. Připlul ze západních Čech. Aktivní je hlavně v noci

vydáno 31. ledna 2023  15:44

Také jste při procházce podél Vltavy v Podolí, u zdymadel Modřany či dále směrem k povodí Berounky kousek od Zbraslavi narazili na okousané stromy? Nebo...  celý článek

Pražané vyhazují méně. K meziročnímu poklesu došlo naposledy před osmi lety

vydáno 31. ledna 2023  12:58

Pražské domácnosti loni vyprodukovaly o 4500 tun méně směsného komunálního odpadu, než tomu bylo v roce 2021. Důvodem je podle největší svozové firmy v...  celý článek