S příchodem roku 2024 přišly také změny v zákonech. Nově vešla v platnost změna v rámci vládního konsolidačního balíčku o minimální mzdě, která se navýšila ze 17 300 korun na 18 900 korun. Zvýšila se také průměrná mzda z 42 658 na 43 967 korun. Kromě zvýšení průměrné mzdy, která je pro stanovení záloh určující, dochází ještě k dalším úpravám, které zvednou minima razantněji než obvykle. Tou nejdůležitější je navýšení takzvaného minimálního vyměřovacího základu. Ten dosud představoval 25 procent minimální mzdy. Od nového roku se ale zvýšil z 25 na 30 procent. Zvýšené minimální zálohy na zdravotní pojištění musíte uhradit už za leden, tedy do 8. února. Bude to o 246 korun měsíčně více než loni, tedy 2968 korun. Pokud jde o sociální pojištění, budete mít více času a nové odvody můžete začít platit až po odevzdání přehledů o příjmech a výdajích. Minimální měsíční zálohy u odvodů pro Českou správu sociálního zabezpečení se zvýšily z 2944 až na 3852 korun. Drobní živnostníci, jejichž hrubý zisk nepřesahuje průměrnou mzdu, tak zaplatí na zálohách o 908 korun měsíčně víc než loni.
Konec studentské slevy a školkovného
Změna nastala například také pro studenty, vláda jim totiž zrušila slevu na dani. Hlavním důvodem je podle ministerstva financí její nízká efektivita vůči klasickým studentům, kterým by v principu postačovala standardní sleva na poplatníka, která plně eliminuje zdanění u výdělku 205 600 korun ročně, což odpovídá průměrnému měsíčnímu přivýdělku ve výši zhruba 17 100 korun. Dodatečnou slevu na studenta využijí jen ti studenti, kteří vydělávají částky vyšší, naopak slabě finančně saturovaní studenti tuto slevu nevyužijí vůbec. Zrušení slevy na studenta současně přispěje k omezení nežádoucí situace, kdy osoby využívají status studenta pouze formálně (tedy jsou ke studiu zapsáni, ale vzdělávací instituci nenavštěvují). Došlo i ke zrušení takzvaného školkovného, tedy slevy na dani za umístění dítěte do předškolního zařízení. Benefit zpravidla uplatňovaly středně a vysokopříjmové skupiny obyvatel s dostatečně vysokým základem daně, zatímco ti nízkopříjmové osoby, například samoživitelé pracující na částečné úvazky, po uplatnění ostatních slev tuto podporu zpravidla pro nízký základ daně nevyužily. „Školkovné je proto dobrým příkladem toho, že daňové nástroje nejsou vždy nejvhodnějším nástrojem realizace sociální politiky. Počítá se s tím, že současně dojde ke zvýšení kapacity předškolních zařízení,“ konstatuje ministerstvo financí.
Zvýšení daní na tabák a alkohol
Dochází také ke zvýšení sazeb spotřební daně z cigaret, tabáku ke kouření, doutníků a cigarillos o plus deset procent. Sazba spotřební daně z lihu se zvýší v horizontu tří let. Letos a příští rok se navýší také o deset procent a následně v roce 2026 o pět procent. Nově je tak nastaven tříletý harmonogram růstu sazeb spotřební daně z lihu. Ten přinese transparentní plán a svým přesahem přes stávající volební období této vlády nebude ovlivněn volebním cyklem. Ve srovnání s okolními zeměmi má ČR aktuálně nižší zdanění lihu než Polsko a Slovensko, a je tak na úrovni Německa.
Řidičský průkaz na zkoušku
Také na české silnice přišla řada novinek. Jednou z nich je řidičský průkaz na zkoušku. Změna se ovšem nevztahuje jen na budoucí řidiče, ale i na některé současné majitele řidičských průkazů. Jak uvedl mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský, řidičák na zkoušku se bude týkat všech šoférů s prvním řidičským oprávněním získaným od ledna 2022. V praxi to bude znamenat, že pokud řidič během dvou let od obdržení řidičáku spáchá závažný přestupek, tedy hodnocený v novém bodovém systému maximálním počtem bodů, o něj dočasně přijde. Také se na něj poté bude vztahovat povinnost zúčastnit se výchovně-vzdělávacích programů, tedy dopravně-psychologického pohovoru a školení začínajících řidičů.
Vláda také spustila program s názvem L17. Týká se snížení věkové hranice řidičů automobilu. Žadatel v režimu L17 může získat řidičské oprávnění skupiny B už od věku 17 let. Bude však muset absolvovat klasický výcvik v autoškole včetně složení obvyklých závěrečných zkoušek a bude smět řídit osobní automobil pouze pod dohledem konkrétního zkušeného řidiče, tedy mentora. Ten musí splňovat kvalifikační předpoklady, při jízdě bude sedět na místě spolujezdce a nesmí nebýt pod vlivem alkoholu.
Další změny
|