Když se řekne české novodobé sci-fi, spousta obyvatel tuzemska neví, co si pod tímto pojmem představit. To se nyní začíná pomalu měnit, a to díky snímku Bod obnovy. Jeho děj se odehrává v roce 2041, tedy v době, kdy si může každý člověk zálohovat svou osobnost a přelstít tak smrt. Dvojnásobná vražda však nesplňuje pravidla, oběti nejde vrátit zpět k životu, a tak má agentka Em před sebou komplikovaný případ.
Film Bod obnovy je až nečekaně řemeslně a vizuálně podmanivý a po téměř všech stránkách vyzrálým sci-fi, které, a to je na něm nejlepší, ani na vteřinu nepůsobí levně, trapně nebo nějak směšně. To je na české poměry majstrštyk. Naopak se může v jistých aspektech zařadit po bok zahraniční konkurence v čele s Blade Runnerem, Minority Report či Já, Robot, od kterých tvůrci vizuálně opisují. Dojem kazí pouze trochu prostoduchá detektivní zápletka. To ale snímku rádi odpustíte. Přinášíme několik dalších sci-fi titulů posledních let, které podle nás rozhodně stojí za vaši pozornost.
ČEŠI NA MARSU
|
Probudím se včera a spol.
Hraných celovečerních filmů s vědecko-fantastickými prvky se v tuzemsku příliš mnoho netočí. Poslední snímek, který se tohoto úkolu před Bodem obnovy v české kotlině řádně zhostil, byla komedie Jiřího Mádla Probudím se včera (2012). Z porevolučních filmů však stojí za povšimnutí také pohádkový Freonový duch (1990) se zpívajícím Vlastimilem Brodským v hlavní roli, kultovní Svěrákův Akumulátor 1 (1994), Dvojrole (1999) s excelentní Terezou Brodskou nebo TV snímek Nesmluvená setkání Ireny Pavláskové z roku 1995.
Pecky do roku 1989
Pokud sáhneme před rok 1990, otevře se před námi najednou paleta kultovních sci-fi titulů. Pro účely tohoto článku vypíchnu jen mé úplně nejoblíbenější. Zítra vstanu a opařím se čajem (1977) režiséra Jindřicha Poláka, Zabil jsem Einsteina, pánové… (1969, režie Oldřich Lipský), Tajemství hradu v Karpatech (1981, režie Oldřich Lipský), Tajemství Ocelového města (1978, režie Ludvík Ráža), Pane, vy jste vdova! (1970, režie Václav Vorlíček), Na kometě (1970, režie Karel Zeman), Ikarie XB 1 (1963, režie Jindřich Polák) a v neposlední řadě Adéla ještě nevečeřela (1977, opět skvělý Oldřich Lipský a jeho věrný scenáristický kolega Jiří Brdečka).
Svět pod hlavou
Samostatnou kapitolou je také tuzemská sci-fi seriálová tvorba. I před rokem 89 nebylo moc kde brát. Čest patří výjimkám v podobě Návštěvníků (1983, režie Jindřich Polák), Chobotnic z II. patra (1987, režie Jindřich Polák), což ale byly de facto dva filmy, Křečka v noční košili (1987, režie Václav Vorlíček) či slovenského seriálu Spadla z oblakov (1980, režie Radim Cvrček), v němž ústřední postava jménem Majka pochází z planety Gurun.
SCI-FI FESTIVAL
|
Po revoluci není, co se seriálů týče, v Česku také moc kde brát. Máme tu v podstatě jen komediální Kosmo (2016) a především skvělý Svět pod hlavou (2017). V případě druhého zmiňovaného se jedná bezesporu o jeden z nejlepších mysteriózních seriálů, jaké byly kdy v tuzemsku natočeny.
Pokud vezmeme v potaz, že v něm hrdina cestuje časem do osmdesátých let, aby se následně ve svých dobrodružstvích vyhraňoval vůči normalizačním seriálům, jde dokonce o dosud neviděný originální koktejl. I po letech od vzniku mu je ku škodě snad jen převzatý zahraniční formát. Ku prospěchu naopak vynikající výkon Václava Neužila (exceluje i v Bodu obnovy).