metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 4 °C

Čtvrtek 6. února 2025. Svátek má Vanda

RESTART: Předání proběhlo velmi dobře, pochvalují si noví majitelé úspěšných firem

  11:57
Dvě české společnosti nyní přebírá mladá generace od otců zakladatelů. Ondřej Wachal ze stavební firmy VW Wachal se učil už od mládí, to Martin Jahoda o převzetí Emco vyrábějící müsli hodně přemýšlel.
Fotogalerie2

Martin Jahoda s otcem | foto: EMCO

Jak složité je předání vedení firmy synovi a jak dlouho takový proces trvá?
Ondřej Wachal (OW): Je to hodně individuální. Záleží také na ostatních členech vedení nebo způsobu vedení firmy jako takové. Je to ale dlouhodobý proces, kdy se musí nová generace se vším seznámit. To znamená pochopit chod firmy, a samozřejmě i podnikání, pak také navázat obchodní kontakty a spoustu dalších věcí. Rozhodně to není otázka měsíců, ale spíše let postupného předávání.

Martin Jahoda (MJ): U zavedených rodinných firem běží proces předávání v podstatě od dětství nastupující generace. Já se už nyní svým dětem, které ještě chodí na základní školu, snažím firmu představovat, vysvětlovat co právě děláme, konzultovat s nimi naše nové Emco výrobky nebo je vodit do výroby. Jde mi o to, aby si nejprve vybudovali vztah a teprve následně dovednosti nutné k případnému převzetí.

Měli jste vůbec o takové břímě a zodpovědnost zájem?
OW: Tuto otázku by asi velmi dobře odpověděl můj otec (smích). Za sebe ale můžu říct, že jsem určitě zájem měl, jinak bych do rodinného podnikání vůbec nevstupoval. Na chodu firmy jsem se různým dílem podílel už od mládí, a i zodpovědnost na mě přecházela postupně. Díky tomu vše bylo vlastně přirozené a nevnímal jsem firmu jako nějaké břímě.

MJ: Zodpovědnost spojená s řízením rodinné firmy je opravdu velká a jeden z hlavních úkolů pro rodiče i budoucí následovníky je, ujasnit si, zda tuto zodpovědnost chtějí nést. K tomuto rozhodnutí musí nastupující generace dospět sama. Já sám jsem o tom hodně přemýšlel a určitě to bylo jedno z nejdůležitějších rozhodnutí v mém životě.

Hodlají se vaši otcové dál podílet na vedení firmy?
OW: Zatím je to v různých vlnách. Jednou má zájem o dění menší, jindy větší. Ale denní řízení už nevykonává.

MJ:Můj táta situaci popisuje tak, že rád řekne svůj pohled na věc, ale už nečeká, že bude mít hlavní slovo. I já jsem rád, když znám jeho názor a často na jeho doporučení dám.

Jak dlouho může trvat u zaměstnanců či obchodních partnerů zvyknout si na nového ředitele a naopak vaše seznamování se všemi důležitými lidmi okolo?
OW: Některé kontakty se občas ani předat nedají. Nicméně za mě je to proces na roky, kdy sám pozoruji, že postupně si na mě lidé zvykají. Do jisté míry tomu pomáhá i můj rostoucí věk, starší lidé jsou obecně lépe přijímaní než dvacetiletý kluk. Není to každopádně tak, že bych pouze přejímal kontakty od otce, postupem času samozřejmě buduji vlastní vztahy.

MJ: V našem případě není změna z pohledu obchodních partnerů důležitá, protože naše podnikání nestojí na osobních vztazích. Naopak u zaměstnanců jsou vzájemné vztahy důležité a já se snažím, aby mě všichni znali a byl jsem s nimi v osobním kontaktu.

Ondřej Wachal

Na co nejvíc jsou otcové hrdí, že vybudovali a chtěli by, aby zrovna té dané věci se dařilo i nadále? Čeho si naopak vy nejvíce vážíte?
OW: Otec je hrdý na to, že jeho firma je zde již třicet let a obstála v konkurenci, která do Česka přišla s daleko větším know-how ze zahraničí. Je za námi jednoduše vidět kus práce. Já si vážím toho, že VW Wachal je pořád rodinná firma, kde se s většinou lidí pořád znám osobně. A jsem moc rád a hrdý, že zde můžu pracovat a ta práce mi dává smysl.

MJ: Za tátu nemohu mluvit, ale já si mimo jiné vážím toho, jak dobře táta předání zorganizoval. Postupně mě zapojoval, dával mi větší a větší prostor, byl ochoten se vzdávat vlastních pravomocí a nakonec opravdu firmu předal. Po mých diskuzích s mnohými jinými následníky vidím, že takové hladké předání je neobvyklé, protože otcové zakladatelé se svých firem vzdávají jen velmi neradi.

Zapojíte do procesu více moderních technologií nebo sociální sítě pro lepší komunikaci, k čemuž se třeba vaši otcové tolik neměli?
OW: Určitě ano, zapojujeme moderní technologie už řadu let. Moc dobře chápeme, že dnešní doba si žádá nové způsoby komunikace a sociální sítě jsou jednou z forem. Moderní technologie samozřejmě zapojujeme i v samotné výrobě, ale to je přirozený vývoj, který nám je vlastní odjakživa.

MJ: Táta dobře chápe význam sociálních sítí, on-line propagace nebo e-shopu, byť právě toto jsou oblasti, ve kterých se osobně dost angažuji, protože je považuji za důležité a navíc mě baví.

Chystáte výraznější změny ve stylu řízení firmy, nebo jejím směřování?
OW: U nás nic zásadního nechystáme. Řízení máme několik let ustálené a vedení je tvořeno třemi řediteli, nad námi je pak otec jako statutár. Další směřování průběžně řešíme, dostáváme se například na Slovensko.
MJ: Emcu se daří, takže velké změny nechystáme. Spíše se snažíme zaměřit na to, jak bude vypadat naše podnikání za dva až tři roky. Snažíme se rozvíjet nové výrobkové kategorie, modernizovat výrobu nebo zlepšovat interní organizaci tak, abychom z toho mohli v budoucnu těžit.

Autor: Pavel Urban Metro.cz

Hlavní zprávy

Linka M vyjela! O největších pražských tajemstvích vypráví spisovatel David Černý

PODCAST
vydáno 5. února 2025  18:30

Deník Metro spouští nový podcast. Linka M vás vezme do podzemí i do historických uliček Prahy. Jaká tajemství ukrývá hlavní město? Historik a novinář...  celý článek

Na obzoru je další pandemie. Řím zničili barbaři, Česko i Evropu může zahubit obezita

vydáno 6. února 2025  6:48,  aktualizováno  18:48

Bez auta či elektrokoloběžky a elektrokola nedáme ani ránu. Vyspělá technika nám současně pomáhá i nás ničí. Přestali jsme se hýbat a z obezity se stal...  celý článek

Jóga ho změnila. Z vyhořelého ajťáka Lukáše se stal jogín, který založil značku zdravého obouvání

vydáno 5. února 2025  17:52

Změnil profesi a je spokojený. Tak by se jednou větou dost možná popsal Lukáš Klimpera, fyzioterapeut a zakladatel značky zdravé obuvi Ahinsa shoes. Cesta...  celý článek

Metro C čeká desítka výluk. Ta nejdelší a nejsložitější bude trápit cestující déle než týden

vydáno 6. února 2025  7:44,  aktualizováno  8:44

Dopravní podnik odhalil své plány oprav a rekonstrukcí pro letošní rok. Metropoli mají brzy brázdit vyšší desítky náhradních autobusů. Netýká se vás...  celý článek