Česká bankovní asociace spustila v roce 2022 osvětovou kampaň #nePINdej! Je určená na všechny druhy kybernetické kriminality, od falešných bankéřů na telefonu přes podvodné e-maily a SMS až k podvodům s kryptoměnami.
Útoků na klienty přibývá, lup se naštěstí snižuje
Přes určitou počáteční skepsi se však zřejmě neminula účinkem. I proto, že působí na všechny věkové kategorie a také napříč různými informačními nosiči. Tedy v tištěných i elektronických médiích, na sociálních sítích a letákovou formou i na ty, kteří nevyužívají moderní technologie naplno. „V první polovině loňského roku byla průměrná škoda na jednoho podvedeného klienta něco málo přes 22 tisíc korun,“ říká Tomáš Stegura z České bankovní asociace. V druhé polovině to bylo ale už o tři tisíce korun méně. Přitom o rok dříve byli kyberzločinci podstatně úspěšnější. Na jednu dokončenou „ránu“ vydělali na klientovi asi 160 tisíc korun. Škody se daří snižovat i přes to, že rok od roku množství zločinů v digitálním prostoru stoupá o desítky procent.
Podvodná nej
|
Chci být okraden, tak se mi do toho nemotejte
Marek Macháček má na starosti kyberbezpečnost v Komerční bance. Nad usilovnou snahou některých napadených zákazníků však nevěřícně kroutí hlavou. „Pokud pracovník banky zjistí, že se žádost o přenos peněz na investici týká možného podvodu, snaží se klienta přesvědčit, aby k transakci nedával souhlas. Bohužel se stává, že klient více věří podvodníkovi někde na telefonu než našemu specialistovi,“ upozorňuje Macháček. Uznává, že podvedený byl předtím i několik hodin přesvědčován kyberpodvodníkem o výhodnosti investiční příležitosti, pod tlakem argumentů typu „banka si z vašich peněz dělá luxusní postel“ a podobně. Některé varující diskuse ale končí téměř vyhrožováním zákazníka, že ho banka chce připravit o jedinečný výdělek.
Drzost nezná hranice, vyhrožují i policistům
Co se daří i díky kampani #nePINdej!, je ostražitost populace před podvodnými e-maily typu „báječné dědictví“ a další lákadla nebo před falešnými SMS, které odkazují na adresu, kde se zločinec napojí třeba na zákazníkovo mobilní bankovnictví.
Policii se daří objasnit asi 14 procent kyber trestných činů. „Drzost kyberzločinců bohužel nezná mezí. Už jsme se setkali s případem, že pracovník podvodného call centra vyhrožoval policii žalobami, pokud znemožní klientovi dokončit podvodnou transakci,“ komentuje prostředí kybernetické kriminality Ondřej Penc z Odboru prevence Policie ČR.
Anonymní sféra
|