Vracejí se staré časy. Západní auta se na domácím trhu dala i ojetá prodat po pár letech dráž, než když byla nová – ale to platilo pro časy před pádem komunismu, kdy se k nám vozy ze Západu dostaly buď přes Tuzex, nebo si je zvenku dováželi ti, kteří měli přístup k tvrdým zahraničním měnám.
Totální výpadek v některých segmentech elektroniky vedl loni k tomu, že u některých typů cena i v autobazaru ani po roce neklesla. Některé starší vozy jsou nyní dokonce dražší, než byla jejich původní cena jako nového auta. Mnohaměsíční čekací doby na nová auta obracejí pozornost lidí k autobazarům, kde lze s vozem odjet hned.
Když není nové, bude aspoň roční
„V roce 2021 jsme prodali o dvacet procent víc vozů než v roce 2020,“ vypočítává Filip Kučera, mluvčí autobazaru Auto ESA. Na internetových stránkách dokonce napočítali návštěvnost vyšší o šedesát procent. Ojetiny v loňském roce tento prodejce několikrát zdražoval, ale ani to se neprojevilo na jejich poptávce.
Největší nárůst zaznamenal segment rodinných vozů, především kombíky a pak oblíbená SUV. „Tady se ceny pohybují do 300 tisíc korun,“ říká Kučera. Enormní zájem, právě kvůli nedostatku zcela nových aut, se projevil u zánovních, tedy ročních vozidel. Ten byl loni dvouapůlnásobně vyšší než o rok dříve.
Spokojeni byli také v „áčkách“, na jejichž pobočkách loni předali zákazníkům téměř padesát tisíc vozů, dalších přibližně sedmatřicet tisíc vozidel prodala firma v Polsku a na Slovensku. „Nedostatek nových automobilů, prodlevy v jejich výrobě a rostoucí ceny automobilů na celoevropském trhu utvrdily zákazníky v tom, že není výhodné již déle čekat na obměnu jejich vozu,“ upozorňuje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, do níž patří i AAA Auto.
V Česku se v roce 2021 prodalo celkově přes 185 tisíc ojetých aut. Obchodníci sice mluví o rekordním roce, ale do skutečného rekordu má i toto množství ještě daleko. Nejvíc ojetin se u nás prodalo v roce 2008, kdy vypukla celosvětová finanční krize, ale u nás se projevila až se zpožděním. V tomto roce si zákazníci koupili přes 230 tisíc starších vozů. Ještě v roce 2007 přesáhl prodej ojetin cifru 212 tisíc kusů.
Hlad je po škodovkách
Domácí automobilka, a to přes momentání výpadky ve výrobě, přitahuje kupce stále. Platí to také v segmentu ojetých automobilů. Jak u nás, tak na Slovensku patří k nejžádanějším typům Octavia a Fabia. „Dlouholetým bazarovým hitem je model Octavia II v ceně kolem od 135 do 305 tisíc korun,“ komentuje zájem zákazníků Kučera z Auto ESA.
V desítce nejprodávanějších typů v AAA Auto se dlouhodobě pohybuje Škoda Rapid, jejíž výroba skončila již před třemi lety. „Škoda Rapid je dlouhodobě jedním z žádaných aut, protože je spolehlivá, je to kompromis mezi Fabií a Octavií a je cenově dostupná,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings.
Vkus se regionálně liší
|