Aktuální polohy všech tramvají, autobusů, trolejbusů i přívozů mohou Pražané již nějaký ten pátek jednoduše sledovat na mapce ve svém mobilu. Web mapa.pid.cz tuto službu nabízí od začátku roku. Organizátor dopravy Ropid nyní na svém Facebooku přiznává, že má služba stále své mouchy.
„U autobusů dopravního podniku se zatím nezobrazuje, zda je vůz opatřen klimatizací. Snad vše vyřešíme za měsíc až dva. Není to úplně jednoduché a nejde to vyřešit jen v mapce, protože v současnosti do ní tahle informace vůbec nedoputuje. Zdrojem dat pro mapku je totiž Datová platforma Golemio. Ta nyní vůbec s informacemi o vozidle nepracuje, zná jen evidenční číslo, které posílá dál,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.
A v tom je právě podle něj kámen úrazu. „Typ vozu, klimatizaci a vše další si dolepuje mapa sama. U autobusů dopravního podniku nesmíme kvůli interní domluvě s dopravcem zveřejnit evidenční číslo. A protože Golemio je veřejný datový zdroj, používají ho i jiné aplikace, tak musíme evidenční čísla autobusů dopravního podniku filtrovat, aby se nedostala i jinam. To rozhraní je stavěné jako plně otevřené, takže by se tam musel, zjednodušeně řečeno, přidělat nějaký tajný kanál, kterým by se to evidenční číslo posílalo pouze naší mapě a ta by si z něho odvodila klimatizaci a pak ho sama skryla,“dodává Drápal.
On-line informace o skutečném čase odjezdu všech spojů včetně těch tramvajových z jednotlivých zastávek, za jak dlouho tramvaj přijede i jaké je její aktuální zpoždění, jsou cestujícím k dispozici v pilotním provozu i ve vyhledávačích spojení na webu DPP, PID, IDOS a také v aplikaci PID Lítačka.
Jak uvádí spolutvůrce mapy a dlouholetý zaměstnanec Ropidu Zbyněk Jiráček (více o něm níže v boxu), Pražané čekali na tuto službu možná až příliš dlouho. „Podobné aplikace existují v jiných systémech v Česku i v zahraničí. Praha v tomhle vlastně zaostávala, avšak čekali jsme na uvolnění dat z dopravního podniku, bez nich by to nemělo moc cenu. Nápad tu byl již dlouho, ale chyběla data,“ uvádí Jiráček, který na mapce pracoval se dvěma kolegy dva roky.
Tým Pražské integrované dopravy mapu stále vylepšuje. „Určitě tam jsou ještě mezery v podkladových datech. Chtěl bych zrychlit přenos polohových informací z vozidla do mapy. Je k tomu poměrně častá zpětná vazba, že polohy jsou o dost zpátky oproti reálu. Máme naplánované úpravy, které by to měly zlepšit,“ říká Jiráček.
Zbyněk Jiráček pracuje pro Ropid řadu letOrganizátor dopravy se jednou za čas rád chlubí svými zaměstnanci. Se Zbyňkem Jiráčkem se čtenáři Metra mohli dříve setkat prostřednictvím sociálních sítí Ropidu, kde se podílel na obsahu.
|