Čtvrtek, 26. února 2015. Svátek má Dorota.

Nepovedený start autobusů v Praze. První linku ukončila nehoda

Robert Oppelt Metro.cz
7. března 2013  8:00
První pravidelná autobusová linka v Praze a zároveň i v českých zemích se poprvé rozjela před sto pěti lety - 7. března 1908. Autobusy, respektive přesněji řečeno omnibusy, na ní ale jezdily jen rok a půl.
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená
Dalších 5 fotografií v galerii
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená jménem Centrála. Tady byly první autobusy garážovány. | foto: Archiv DPP

Premiérová linka vedla z Malostranského náměstí vzhůru Nerudovou ulicí kolem Pražského hradu na Pohořelec, kde kvůli velkému převýšení nemohla být zavedena tramvajová doprava. Trasa byla dlouhá 1,6 kilometru, měla devět zastávek a stejně jako elektrické tramvaje ji provozovaly Elektrické podniky královského hlavního města Prahy. V intervalu 15 minut na ní jezdily čtyři autobusy - český Laurin a Klement,  italský Fiat,  francouzský Aries a německý Gaganeau.

Autobusy občas vůbec nevyjely. Kvůli technice

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Od května 1909 byla trasa linky prodloužena přes Karlův most až na Křižovnické náměstí. Vozy byly velmi poruchové a například počátkem září 1909 se nepodařilo vypravit ani jediný autobus. Kvůli technickým závadám docházelo i k nehodám, které jen náhodou neměly tragické následky. Například  26. května 1908 se přetrhl hnací řetěz autobusu Fiat. Řidič sice autobus zabrzdil, avšak zatímco šel telefonovat do dílen, autobus se samovolně rozjel a narazil do zdi kláštera.

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy trolejového vedení

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Poslední nehoda se stala 17. listopadu 1909. Autobusu Gaggenau při jízdě Nerudovou ulicí dolů praskl jeden hnací řetěz a vůz se nekontrolovaně rozjel. Řidiči Josefu Vaiglovi se podařilo brzděním koly o obrubníky alespoň udržet stálou rychlost a zastavit asi 50 metrů pod Thunovským palácem. Během této jízdy nedošlo k žádné škodě ani zrnění, ale po o této nehodě byl provoz celé linky okamžitě zrušen. Všechny čtyři vozy pak byly přebudovány na jiné účely.

Autobusovou linku nahradila v roce 1910 tramvajová trať z Klárova, přes Chotkovou silnicí až nad Pražský hrad. Autobusy se do ulic hlavního města vrátily až v červnu 1925.


  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Hlavní zprávy

Nazí maturanti
VIDEO: Do naha! Maturanti udělali na svém plese striptýzové vystoupení

vydáno 26.2.2015 v 13:51

Půlnoční překvapení tentokrát leckoho rozesmálo a nadchlo. Studenti pražského Gymnázia Jana Keplera před několika dny odhodili stud i šaty a předvedli nahý... celý článek

diskuse

Start metra
GALERIE: Projeli jsme si novou trasu metra A. Zatím to trvá celou hodinu

vydáno 24.2.2015 v 17:04

Po kolejích mezi Nemocnicí Motol a Bořislavkou už občas projíždějí soupravy metra. Táhnou se ale zatím šnečím tempem, protože z bezpečnostních důvodů nesmějí... celý článek

diskuse

Výčepní Erich dokáže se štamgasty vydržet do ranních hodin.
Výčepní Erich se zabejčil. Nádražku hodlá udržet dál i bez vlaků

vydáno 22.2.2015 v 13:15

Nádražní hospodu v Bubenči už čtrnáct let řídí stejný provozní. Štamgasty teď chce lákat i na pravidelné koncerty. celý článek

diskuse

Diskuse

Mezonetový byt 2+kk s terasou, Jankovcova ulice
Mezonetový byt 2+kk s terasou, Jankovcova ulice

reality.iDNES.cz

lokalita: Praha 7, Jankovcova
Mezonetový byt s terasou v Holešovicích v dynam...
cena: 4 250 000 Kč