metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 19 °C - oblačno až zataženo, odpoledne ojediněle přeháňky, večer ustávání srážek

Neděle, 24. května 2015. Svátek má Jana.

Nepovedený start autobusů v Praze. První linku ukončila nehoda

Robert Oppelt Metro.cz
7. března 2013  8:00
První pravidelná autobusová linka v Praze a zároveň i v českých zemích se poprvé rozjela před sto pěti lety - 7. března 1908. Autobusy, respektive přesněji řečeno omnibusy, na ní ale jezdily jen rok a půl.
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená
Dalších 5 fotografií v galerii
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená jménem Centrála. Tady byly první autobusy garážovány. | foto: Archiv DPP

Premiérová linka vedla z Malostranského náměstí vzhůru Nerudovou ulicí kolem Pražského hradu na Pohořelec, kde kvůli velkému převýšení nemohla být zavedena tramvajová doprava. Trasa byla dlouhá 1,6 kilometru, měla devět zastávek a stejně jako elektrické tramvaje ji provozovaly Elektrické podniky královského hlavního města Prahy. V intervalu 15 minut na ní jezdily čtyři autobusy - český Laurin a Klement,  italský Fiat,  francouzský Aries a německý Gaganeau.

Autobusy občas vůbec nevyjely. Kvůli technice

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Od května 1909 byla trasa linky prodloužena přes Karlův most až na Křižovnické náměstí. Vozy byly velmi poruchové a například počátkem září 1909 se nepodařilo vypravit ani jediný autobus. Kvůli technickým závadám docházelo i k nehodám, které jen náhodou neměly tragické následky. Například  26. května 1908 se přetrhl hnací řetěz autobusu Fiat. Řidič sice autobus zabrzdil, avšak zatímco šel telefonovat do dílen, autobus se samovolně rozjel a narazil do zdi kláštera.

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy trolejového vedení

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Poslední nehoda se stala 17. listopadu 1909. Autobusu Gaggenau při jízdě Nerudovou ulicí dolů praskl jeden hnací řetěz a vůz se nekontrolovaně rozjel. Řidiči Josefu Vaiglovi se podařilo brzděním koly o obrubníky alespoň udržet stálou rychlost a zastavit asi 50 metrů pod Thunovským palácem. Během této jízdy nedošlo k žádné škodě ani zrnění, ale po o této nehodě byl provoz celé linky okamžitě zrušen. Všechny čtyři vozy pak byly přebudovány na jiné účely.

Autobusovou linku nahradila v roce 1910 tramvajová trať z Klárova, přes Chotkovou silnicí až nad Pražský hrad. Autobusy se do ulic hlavního města vrátily až v červnu 1925.


  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Hlavní zprávy

Zpěvák Richard Krajčo.
Ztratili jsme zábrany a svobodně jsme natočili to, co jsme chtěli, tvrdí Richard Krajčo

vydáno 22.5.2015 v 9:10

Kapela Kryštof vydá na Den dětí svou novou a dlouho očekávanou desku Srdcebeat. Na ni naváže podzimní turné, na které museli přidat další koncerty, protože... celý článek

diskuse

Pražští hasiči cvičili společně s posádkou policejního vrtulníku Bell 412 a...
GALERIE: Pražští hasiči zachraňovali z policejního vrtulníku tonoucí

vydáno 22.5.2015 v 7:38

Záchranu z palubního jeřábu policejního vrtulníku Bell, skokem z výšky do vody nebo záchranu z podvěsového koše, to všechno si museli vyzkoušet pražští hasiči... celý článek

diskuse

Budova bývalé tramvajové měnírny v ulici U Bruských kasáren.
Z historické tramvajové měnírny u pod Kramářovou vilou má být hotel

vydáno 20.5.2015 v 14:26

Bývalý spolumajitel společnosti Czech Coal Petr Pudil chce nedaleko Kramářovy vily postavit luxusní hotel s šesti nadzemními a třemi podzemními podlažími. celý článek

diskuse

Diskuse

BMW Řada 3 320 d 2013 ·
BMW Řada 3 320 d 2013 ·

r.v. 2013, naj. 30 238 km, diesel
768 999 Kč (s DPH)

Honda Civic 1.8 2007 ·Honda Civic 1.8 2007 ·

173 999 Kč (s DPH)