metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 19 °C - polojasno až oblačno, přeháňky

Neděle, 20. dubna 2014. Svátek má Marcela.

Nepovedený start autobusů v Praze. První linku ukončila nehoda

Robert Oppelt Metro.cz
7. března 2013  8:00
První pravidelná autobusová linka v Praze a zároveň i v českých zemích se poprvé rozjela před sto pěti lety - 7. března 1908. Autobusy, respektive přesněji řečeno omnibusy, na ní ale jezdily jen rok a půl.
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená
Dalších 5 fotografií v galerii
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená jménem Centrála. Tady byly první autobusy garážovány. | foto: Archiv DPP

Premiérová linka vedla z Malostranského náměstí vzhůru Nerudovou ulicí kolem Pražského hradu na Pohořelec, kde kvůli velkému převýšení nemohla být zavedena tramvajová doprava. Trasa byla dlouhá 1,6 kilometru, měla devět zastávek a stejně jako elektrické tramvaje ji provozovaly Elektrické podniky královského hlavního města Prahy. V intervalu 15 minut na ní jezdily čtyři autobusy - český Laurin a Klement,  italský Fiat,  francouzský Aries a německý Gaganeau.

Autobusy občas vůbec nevyjely. Kvůli technice

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Od května 1909 byla trasa linky prodloužena přes Karlův most až na Křižovnické náměstí. Vozy byly velmi poruchové a například počátkem září 1909 se nepodařilo vypravit ani jediný autobus. Kvůli technickým závadám docházelo i k nehodám, které jen náhodou neměly tragické následky. Například  26. května 1908 se přetrhl hnací řetěz autobusu Fiat. Řidič sice autobus zabrzdil, avšak zatímco šel telefonovat do dílen, autobus se samovolně rozjel a narazil do zdi kláštera.

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy trolejového vedení

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Poslední nehoda se stala 17. listopadu 1909. Autobusu Gaggenau při jízdě Nerudovou ulicí dolů praskl jeden hnací řetěz a vůz se nekontrolovaně rozjel. Řidiči Josefu Vaiglovi se podařilo brzděním koly o obrubníky alespoň udržet stálou rychlost a zastavit asi 50 metrů pod Thunovským palácem. Během této jízdy nedošlo k žádné škodě ani zrnění, ale po o této nehodě byl provoz celé linky okamžitě zrušen. Všechny čtyři vozy pak byly přebudovány na jiné účely.

Autobusovou linku nahradila v roce 1910 tramvajová trať z Klárova, přes Chotkovou silnicí až nad Pražský hrad. Autobusy se do ulic hlavního města vrátily až v červnu 1925.

  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Hlavní zprávy

Tunel Blanka je již téměř dokončen.
Arbitři rozhodli o dostavbě Blanky. Hotovo má být do pěti měsíců

vydáno 19.4.2014 v 9:09

Pražský tunel Blanka má firma Metrostav dostavět do pěti měsíců. Naopak Praha má stavební společnosti zaplatit přes čtyři miliardy korun. Rozhodl o tom v pátek... celý článek

diskuse

Uvnitř stanice je ještě spousta stavebního materiálu.
VIDEO: Národka už finišuje a nabírá barvu, musí se ale ještě rozkopat Lazarská

vydáno 16.4.2014 v 15:15,  aktualizováno 18:13

Než se na začátku letních prázdnin otevře stanice metra Národní třída, změní se přilehlá Lazarská ulice s klíčovými přestupy do tramvají. Chodníky jedné z nejfrekventovanějších... celý článek

diskuse

Takto vypadají nové plastové sedačky v tramvajích. Barevnou paletou připomínají
Takto vypadají nové plastové sedačky v tramvaji. Nahradí zrádnou látku

vydáno 15.4.2014 v 15:09,  aktualizováno 16:36

Pražský dopravní podnik odstartoval výměnu textilních sedaček v prostředích MHD. "Jedná se o retro kombinaci plastových sedaček v červeném a šedém provedení,"... celý článek

diskuse

Diskuse