Pondělí, 20. dubna 2015. Svátek má Marcela.

Nepovedený start autobusů v Praze. První linku ukončila nehoda

Robert Oppelt Metro.cz
7. března 2013  8:00
První pravidelná autobusová linka v Praze a zároveň i v českých zemích se poprvé rozjela před sto pěti lety - 7. března 1908. Autobusy, respektive přesněji řečeno omnibusy, na ní ale jezdily jen rok a půl.
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená
Dalších 5 fotografií v galerii
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená jménem Centrála. Tady byly první autobusy garážovány. | foto: Archiv DPP

Premiérová linka vedla z Malostranského náměstí vzhůru Nerudovou ulicí kolem Pražského hradu na Pohořelec, kde kvůli velkému převýšení nemohla být zavedena tramvajová doprava. Trasa byla dlouhá 1,6 kilometru, měla devět zastávek a stejně jako elektrické tramvaje ji provozovaly Elektrické podniky královského hlavního města Prahy. V intervalu 15 minut na ní jezdily čtyři autobusy - český Laurin a Klement,  italský Fiat,  francouzský Aries a německý Gaganeau.

Autobusy občas vůbec nevyjely. Kvůli technice

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Od května 1909 byla trasa linky prodloužena přes Karlův most až na Křižovnické náměstí. Vozy byly velmi poruchové a například počátkem září 1909 se nepodařilo vypravit ani jediný autobus. Kvůli technickým závadám docházelo i k nehodám, které jen náhodou neměly tragické následky. Například  26. května 1908 se přetrhl hnací řetěz autobusu Fiat. Řidič sice autobus zabrzdil, avšak zatímco šel telefonovat do dílen, autobus se samovolně rozjel a narazil do zdi kláštera.

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy trolejového vedení

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Poslední nehoda se stala 17. listopadu 1909. Autobusu Gaggenau při jízdě Nerudovou ulicí dolů praskl jeden hnací řetěz a vůz se nekontrolovaně rozjel. Řidiči Josefu Vaiglovi se podařilo brzděním koly o obrubníky alespoň udržet stálou rychlost a zastavit asi 50 metrů pod Thunovským palácem. Během této jízdy nedošlo k žádné škodě ani zrnění, ale po o této nehodě byl provoz celé linky okamžitě zrušen. Všechny čtyři vozy pak byly přebudovány na jiné účely.

Autobusovou linku nahradila v roce 1910 tramvajová trať z Klárova, přes Chotkovou silnicí až nad Pražský hrad. Autobusy se do ulic hlavního města vrátily až v červnu 1925.


  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Hlavní zprávy

Zdeněk Krupička, jedna z opor sledge hokejové reprezentace
Z Buffala chceme medaili, říká panter Zdeněk Krupička ze sledge hokejové reprezentace

vydáno 19.4.2015 v 6:31

Zdeněk Krupička je kapitán sledge hokejové Sparty Praha a také oporou českého národního týmu. Byl na několika mistrovstvích světa i paralympiádě. Kromě sledge... celý článek

diskuse

Petr Konrád, jeden ze dvou spolumajitelů baru Pekařská.
Stanice metra Pekařská se s trasou B zatím nepropojí

vydáno 19.4.2015 v 10:07

Obložení stěny ve stylu pražského metra je to první, čeho si návštěvník všimne. Jenže jste v Brně, ve stanici metra Pekařská, která je otevřená teprve od února.... celý článek

diskuse

Čtyřiašedesátiletý Jaroslav Pěkný mnohdy pracuje i víc jak 12 hodin denně.
Řidič ve varu: Tahle zastávka je blbost, nestíhám přijet včas

vydáno 17.4.2015 v 11:41

Řidičům chybí na zastávce Ládví zázemí. Problém je i jízda načas, intervaly jsou prý špatně nastavené. celý článek

diskuse

Diskuse

Kia cee´d 1.4 CRDi 2012
Kia cee´d 1.4 CRDi 2012

r.v. 2012, naj. 93 610 km, diesel
252 999 Kč (s DPH)

Dacia Logan MCV 1,5 dCiDacia Logan MCV 1,5 dCi

279 900 Kč (s DPH)