metro.cz

Počasí v Praze

21 °C / 25 °C - oblačno, déšť

Čtvrtek, 31. července 2014. Svátek má Ignác.

Nepovedený start autobusů v Praze. První linku ukončila nehoda

Robert Oppelt Metro.cz
7. března 2013  8:00
První pravidelná autobusová linka v Praze a zároveň i v českých zemích se poprvé rozjela před sto pěti lety - 7. března 1908. Autobusy, respektive přesněji řečeno omnibusy, na ní ale jezdily jen rok a půl.
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená
Dalších 5 fotografií v galerii
Laurin & Klement v areálu holešovické elektrárny, kde bývala vozovna označená jménem Centrála. Tady byly první autobusy garážovány. | foto: Archiv DPP

Premiérová linka vedla z Malostranského náměstí vzhůru Nerudovou ulicí kolem Pražského hradu na Pohořelec, kde kvůli velkému převýšení nemohla být zavedena tramvajová doprava. Trasa byla dlouhá 1,6 kilometru, měla devět zastávek a stejně jako elektrické tramvaje ji provozovaly Elektrické podniky královského hlavního města Prahy. V intervalu 15 minut na ní jezdily čtyři autobusy - český Laurin a Klement,  italský Fiat,  francouzský Aries a německý Gaganeau.

Autobusy občas vůbec nevyjely. Kvůli technice

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107 na nároží Loretánského náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Fiat na Křižovnickém náměstí

Od května 1909 byla trasa linky prodloužena přes Karlův most až na Křižovnické náměstí. Vozy byly velmi poruchové a například počátkem září 1909 se nepodařilo vypravit ani jediný autobus. Kvůli technickým závadám docházelo i k nehodám, které jen náhodou neměly tragické následky. Například  26. května 1908 se přetrhl hnací řetěz autobusu Fiat. Řidič sice autobus zabrzdil, avšak zatímco šel telefonovat do dílen, autobus se samovolně rozjel a narazil do zdi kláštera.

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy

Bývalý autobus Laurin & Klement po přestavbě na montovní vůz pro opravy trolejového vedení

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Poslední nehoda se stala 17. listopadu 1909. Autobusu Gaggenau při jízdě Nerudovou ulicí dolů praskl jeden hnací řetěz a vůz se nekontrolovaně rozjel. Řidiči Josefu Vaiglovi se podařilo brzděním koly o obrubníky alespoň udržet stálou rychlost a zastavit asi 50 metrů pod Thunovským palácem. Během této jízdy nedošlo k žádné škodě ani zrnění, ale po o této nehodě byl provoz celé linky okamžitě zrušen. Všechny čtyři vozy pak byly přebudovány na jiné účely.

Autobusovou linku nahradila v roce 1910 tramvajová trať z Klárova, přes Chotkovou silnicí až nad Pražský hrad. Autobusy se do ulic hlavního města vrátily až v červnu 1925.

  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Hlavní zprávy

Takto měly původně vypadat všechny modernizované soupravy metra. Nakonec mají...
V metru jezdí dvě unikátní soupravy. Jsou jiné. A přeci jste si jich možná nevšimli

vydáno 30.7.2014 v 11:12

V pražském metru vozí cestující celkem 93 modernizovaných souprav typu 81-71M. Během více než deseti let (od roku 1999 do roku 2011) dopravce ve spolupráci... celý článek

diskuse

Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...
Jak se v Praze jezdilo za Hitlera? Protektorátní tramvaje měly modrá skla

vydáno 29.7.2014 v 6:00

Staré tramvaje, autobusy, metro a trolejbusy ve střešovickém muzeu MHD doplnila unikátní souprava motorového a vlečného vozu, která prezentuje vzhled tramvají... celý článek

diskuse

Panelové domy na Jižním Městě
Nejdražší paneláky mají Petřiny, může za to nové metro

vydáno 28.7.2014 v 9:21

Pro někoho králíkárny, pro jiné možnost bydlení v Praze za dostupnější ceny. Odborníci popisují, jaké byty ve kterých lokalitách zájemci nejčastěji kupují a... celý článek

diskuse

Diskuse