V následujících dnech se má v metropoli změnit jízdní řád zhruba dvacítky autobusů. V prosinci zde má pak několik nových linek přibýt. Jednou z těch vůbec nejvýraznějších (a zároveň co do velikosti vozu nejmenších) je nová midibusová linka číslo 153. Ta podle zástupců organizátora dopravy Ropid obslouží a propojí některé odlehlejší oblasti na území Prahy 5, kde je to daleko na MHD nebo se při cestě z jedné oblasti do druhé musí složitě přestupovat.
„Na trase linky půjde přestoupit na metro ve stanici Radlická nebo na tramvaje v zastávkách Radlická a U Zvonu. Úplně nově bude autobusem obsloužena oblast Černého Vrchu, Mrázovky, okolí smíchovského hřbitova nebo horní části Dívčích hradů,“ uvádí mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Chybí řidiči
Organizátor dopravy v těchto dnech čelí náporu dotazů týkajících se nových linek. Pražané se v nich obvykle diví, proč zavádí Ropid nové linky, když má současně nedostatek řidičů. Vysvětlení je však podle Ropidu poněkud složitější. Deset procent kilometrů odježděných autobusy totiž v hlavním městě zajišťují soukromí dopravci, nikoli dopravní podnik. Letos jim navíc vypršely desetileté smlouvy na tyto linky. Bylo proto nutné vypsat výběrová řízení na smlouvy na dalších deset let a ty se musely trochu nafouknout. „Když takové výběrové řízení na tak dlouho dopředu děláte, musíte do něj vložit spíše než stav z letoška stav, který očekáváte v roce 2029. Když takto něco na deset let vysoutěžíte, po dokončení soutěže už linky moc upravovat nemůžete, aby to nenapadli neúspěšní uchazeči. Takže do těch soutěží musí být vložen i nějaký nárůst spojů a některé rozvojové projekty, které by jinak byly vhodné k zavedení třeba až za tři roky,“ dodává Drápal.
Spoje navíc
Nová linka 156 začne už za tři týdny pendlovat také mezi novým Centrem Stromovka v Praze 7 a metrem Vltavská, Kvůli bytové výstavbě pak budou posíleny i spoje linek 158 a 195 v Letňanech. Ropid na Facebooku odhaduje nárůst linek na osm procent. Hodně se jich totiž nakonec rozhodl nevypravit.