metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 16 °C

Středa 8. května 2024. Den vítězství

Dalších 14 fotografií v galerii
KT8 Strausberg | foto: DPP

V Praze jezdí od pondělí nová německá tramvaj. Včelka Mája vás ale nesveze

  10:33
V ulicích metropole můžete v následujících týdnech potkat neobvyklou žlutočernou tramvaj KT8. Tramvaj, která ovšem ve skutečnosti patří německé společnosti Strausberger Eisenbahn GmbH Strausberg, prošla v Praze modernizací a nyní probíhá poslední kolo zkoušek před jejím návratem do Německa.

Tramvaj KT8D5.RN2S se dočkala kompletní generální opravy, v jejíž rámci získala například novou energeticky úspornou elektrickou výzbroj a pro vyšší komfort cestujících byl vložen nízkopodlažní střední článek. Její testovací jízdy se za účasti zástupců německého drážního úřadu a jejího majitele uskuteční od 13. do 16. října. Do 24. října pak proběhne konečná montáž jednotlivých prvků a zkušební provoz bez cestujících, v rámci nějž musí tramvaj najet v pražských ulicích minimálně 200 kilometrů.

Přezdívá se jí Včelka Mája

Tramvaj se zpět do Německa vrátí na konci října a od listopadu se s ní již budou moci svézt cestující ve Strausbergu nedaleko Berlína. „Předpokládáme, že náročné zkoušky v souladu s německými předpisy proběhnou úspěšně a tramvaj, která si pro svoji barvu ihned získala od německého zákazníka přezdívku Biene Maja, se vydá koncem října do Německa,“ uvedl vedoucí Opravny tramvají pražského dopravního podniku Jaroslav Janda , který se svým týmem na modernizaci pracoval.

„Opravna tramvají pražského dopravního podniku má skvělé výsledky a bohaté zkušenosti s údržbou a rekonstrukcí tramvajových vozů,“ doplnil technický ředitel dopravce Jan Šurovský. Že se podnik může podílet na zakázkách pro zahraniční dopravce, to podle něj jen potvrzuje. „Velmi rádi se zúčastníme podobných projektů i v budoucnu,“ dodal. Opravnu tramvají Dopravního podniku hl. m. Prahy přizvala ke spolupráci společnost Cegelec a.s., která vyhrála zakázku na modernizaci tramvaje.

Co je to za tramvaj

Od fanoušků dostala přezdívku „kachna“

KT8D5 v Praze
KT8D5 v Praze
KT8D5 v Praze
  • Tříčlánkovou tramvaj KT8D5 vyráběl závod Tatra Smíchov podniku ČKD mezi lety 1986 a 1993. Prototyp vznikl v roce 1984.
  • Celkem bylo vyrobeno 199 kusů. Většina z nich byla určena pro české a slovenské dopravní podniky.
  • Fanoušci MHD těmto tramvajím přezdívají „kachny“ či „kačeny“.
  • Do německého Strausbergu se dostaly tramvaje KT8D5 v roce 1995 z Košic.
  • V Praze původní tříčlánkové tramvaje KT8D5 dojezdily 21. května 2013. V metropoli sloužily od roku 1986.
  • Dle původního plánu mělo v Praze jezdit 290 těchto tramvají. Nakonec jich bylo „pouze“ 48.
  • Dnes už v metropoli uvidíte výhradně modernizované varianty se středním nízkopodlažním článkem.

Komentáře

Hlavní zprávy

Znalec podzemního království má slabost pro stanici Náměstí Republiky

vydáno 8. května 2024  6:02

Znalec podzemního království Síť pražského metra není tak rozsáhlá jako v jiných, mnohem větších metropolích. „Svou architekturou, informačním systémem, kvalitou provedení a...  celý článek

Do hokejových fanzón bude vstup zdarma, platit zde půjde ale pouze bezhotovostně

vydáno 7. května 2024  17:27

Pivo za 110 korun, koncerty každý den a sledování hokejových přenosů na velkých obrazovkách. Fan zóny před arénami v Praze i v Ostravě se stanou hlavními...  celý článek

Replika mistrovského dresu československých hokejistů z roku 1947 se plete na etapy

vydáno 7. května 2024  11:10

Doprovázel Karla Černocha, spolupracoval s Karlem Gottem, pro které dokonce složil pár melodií. Po desetiletích v hudební branži zjistil, že jeho...  celý článek

„Naším úkolem není děti nadchnout, my musíme dělat vše proto, aby jim to nadšení vydrželo“

vydáno 7. května 2024  5:58

Sportovní ambice nezapírají. Jejich cílem ale není primárně vychovávat hvězdy. Kaufland škola hokejových talentů chce vytvořit bezpečné prostředí pro...  celý článek