metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Křupy křup. Máme rádi bio, doma se ale ládujeme chipsy

  14:06
Chlubíme se zdravým životním stylem. Statistiky jsou však neúprosné. Lžeme si do kapsy.
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Téměř šedesát procent české populace trpí obezitou a každoročně se to zvyšuje v průměru o dvě procenta. Jenže současně v průzkumech vykazujeme, že takřka polovina z nás se stále snaží hubnout. A také se rádi chlubíme tím, že za zdravé a další biopotraviny jsme ochotni vytáhnout z peněženky víc peněz než za „obyčejné“ jídlo.

„Je pravda, že za potraviny, které se označují jako zdravé, jsme za posledních šest let utratili o čtyřicet sedm procent víc peněz,“ vysvětluje Břetislav Chovítek, manažer společnosti Nielsen, která dlouhodobě sleduje vývoj českého maloobchodu v oblasti rychloobrátkového zboží, tedy potravin a drogerie. Na druhou stranu se ale ukazuje, že útraty za nezdravé jídlo, kam se počítají nejrůznější chipsy, slané oříšky, piva nebo tvrdý alkohol, se od roku 2013 zvýšily o třetinu. „V tomto segmentu vedou absolutně chipsy, které tak rádi chroupeme doma u televize,“ konstatuje Chovítek. 

Obří prodejny ztrácejí

  • Hypermarkety přicházejí v Česku o zákazníky.
  • Krámky a obchody typu „smíšené zboží“ vymírají. Za  šest let jich zmizelo 2737.
  • Podobně umírající jsou obří prodejny – hypermarkety. 
  • Jejich podíl na trhu klesl na 36 procent.
  • Daří se naopak klasickým supermarketům a diskontům, mají 41 procent trhu. Jedničkou mezi maloobchodními prodejnami je diskontní Lidl.

Výrobci těchto slaných pochoutek si od roku 2013 polepšili v prodejích o více než šedesát procent. V českých maloobchodních prodejnách také skončilo v našich taškách o padesát sedm procent víc tvrdého pití, piva o zhruba čtyřicet procent. Je to důkaz, že celospolečenská snaha snižovat závislost na návykových látkách, například na alkoholu, se moc nedaří.

„Naše zjištění také narušují zažitá tvrzení českých pivařů,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza. Podle něho se čeští konzumenti piva většinou bijí v prsa, že jsou věrní jedné značce, ale statistiky maloobchodních řetězců i menších prodejen je usvědčují minimálně z nepravdy. „Český zákazník nakupuje hodně v akcích, což se týká samozřejmě i piva,“ komentuje Prouza zvyky pivařů. „Pokud je v akci značka, která je kvalitativně na úrovni jejich preferovaného piva, bez váhání po ní sáhnou,“ argumentuje prezident SOCR. Pivo také často kupují pro muže ženy, ty podle průzkumů při nákupu nápoje dávají jednoznačně přednost ceně před loajalitou ke konkrétní značce. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Historické traktory vyrazí na spanilou jízdu obcí

vydáno 26. dubna 2024  14:00

Nejen traktoristé a sběratelé historických strojů, ale i další příznivci zemědělské techniky si přijdou na své na 10. ročníku Bohuňovské traktoriády v...  celý článek