Tyto problémy jsou podle ředitele obchodu společnosti MasterCard Martina Dolejše dočasné. „Očekáváme, že se budou týkat malého počtu terminálů,“ říká Dolejš. Médii proběhla včera zpráva, že se může stát, že zákazník narazí v obchodě na terminál, který platbu zamítne. Údajně bude nutné kartu vložit do terminálu a zadat PIN. Jak deník Metro zjistil u některých bank, není to nutné.
„Pokud se jedná o bezkontaktní platební kartu, stačí zadat v terminálu PIN karty, není třeba ji vkládat do terminálu,“ potvrdil deníku Metro Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny. Obsluha musí jen aktivovat zadání PIN.
Otisk prstu nebo sken obličeje
|
Chybné hlášení, že platba byla zamítnuta, může být způsobeno starým softwarem terminálu. Obchodník ho musí aktualizovat, nebo si pořídit novou čtečku. V současnosti může mít u nás zastaralý software zhruba polovina obchodů, které bezkontaktní platby přijímají. „Stávalo se to i doposud, záleží také na tom, jestli ten, kdo terminál obsluhuje, věděl, že problém není v nedostatku peněz na účtu, ale že se jedná jen o chybu, kdy stačí zadat PIN,“ vysvětluje Jan Dachovský, expert na on-line platby v aplikaci George.
Uvedené problémy se nedotknou těch, kteří využívají bezkontaktní placení menších částek přes chytré mobilní telefony. Bezkontaktní placení je v Česku značně oblíbené. Momentálně ho v Česku využívá devět z deseti majitelů karet. Evropský průměr bezkontaktních karet je přitom podstatně nižší. Bezdotykové platby využívá jen něco málo přes šedesát procent všech držitelů karet. Na opačném konci žebříčku jsou Belgičané (kolem pěti procent plateb) a Němci (kolem 15 procent).