Často se setkáte s nadměrným balením při nákupu těch nejmenších věcí. Například v hobby marketech. Týká se to především šroubků, hřebíků a podobných hojně používaných věcí.
Nebylo by možné prodávat je jako v malých železářstvích jenom po jednotlivých kusech, na váhu, a odnést si je v dlani? „Určitě by to bylo šetrnější, ale v takhle velkém obchodě je to taky ochrana proti zlodějům,“ říká na adresu velké plastové krabičky s pouhými čtyřmi šrouby prodavač v hobby hypermarketu na pražském Proseku. Některé drobnosti podle prodavače takto prodávají. „Krabičky mají většinou ochranné nálepky, které v případě zcizení u pokladny spustí alarm,“ dodává prodavač.
Nic za moc peněz99 Tolik procent z celkového objemu balení zabíral vzduch v případě roztoku na psí blechy, jak zmapoval před časem server iDNES.cz. |
Vzduchem vyplněné krabice jsou dlouhodobě i námětem zkoumání spotřebitelské organizace dTest. „Používání nadměrného obalu odporuje jak zákonu o obalech, tak zákonu o ochraně spotřebitele,“ uvádí se v upozornění pro spotřebitele. Velký obal navozuje v zákazníkovi pocit, že kupuje „hodně“. Vedle toho může docházet k porušování zákona o obalech. „Osoba, která uvádí výrobek na trh, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů,“ uvádí se v zákoně. Jeho porušení může stát pokutovat částkou ve výši až půl milionu korun.
Příroda trpí i zbytečným převážením věcí sem a tam
|
Jednou z bolestí globálního propojení světa jsou také návody k výrobkům. Místo toho, aby se vytiskly příručky pro použití a záruční podmínky v jednotlivých jazykových mutacích pro každou zemi zvlášť, kvůli zjednodušení při tisku dostane zákazník leckdy tlusté knížečky v deseti či dvaceti jazykových variantách najednou. „Spotřební zboží v naší nabídce je objednáváno centrálně pro všechny země, kde působíme,“ uvedla Iveta Barabášová z oddělení komunikace řetězce Lidl. Tam jsme totiž objevili sportovní brýle, jejichž návod měřil na délku více než metr. „S dodavateli komunikujeme, v současnosti jsme se soustředili například na redukci váhy plastových obalů naší privátní značky vod. Úspory se pohybují kolem tří set tun plastů ročně,“ říká Barabášová. Přislíbila, že podnět deníku Metro k možné redukci příliš dlouhých vícejazyčných návodů předá kolegům, kteří se touto problematikou zabývají.