V zahraničí jsou už o krok dál
|
Jak novinka funguje? Prostě si u vchodu vezmete skener a zboží si načítáte rovnou u regálů. Pak jen u speciálních samoobslužných pokladen přes čárový kód nákup ukončíte a zaplatíte.
„Zákazníci na systém Scan & Go reagují velmi pozitivně a využívají ho ve velkém. Vítají také, že mají hodnotu svého nákupu celou dobu pod kontrolou. Praxe ukázala, že samoobslužné nakupování zkracuje dobu nákupu a šetří síly,“ říká mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Jediný zádrhel může být, že systém je pouze pro zákazníky, kteří jsou držiteli karty Globus Bonus. Těch je ale podle Hobíkové více než polovina.
Od podzimu testují nákupy přes skener, ale také přes mobilní aplikace v některých pobočkách řetězce Tesco. Pod názvem Scan & Shop můžou tento systém využít všichni zákaznicí, kteří sem přijdou nakoupit.
„Reakce na novou službu jsou velmi pozitivní. Jedná se o pilotní provoz, služba bude postupně zavedena v sedmnácti hypermarketech v rámci střední Evropy. Plánujeme její rozšíření i na další obchody,“ nastiňuje mluvčí řetězce Václav Koukolíček. Tesco chce podle prognóz tuto formu nakupování testovat aspoň půl roku. U Globusu to byly celkem tři roky.
Podle psychologa Pavla Rataje má nakupování pomocí skeneru dva zajímavé psychologické faktory. „Jednak mají lidé nad nákupem kontrolu a hned aktuální přehled, kolik utratí, za druhé získávají pocit důvěry, což vede k větší loajalitě. Tedy že se budou do daného obchodu rádi vracet.“
Zajímavý prvek při nákupu pomocí skenerů je také to, že si počet jednotlivých položek zadává zákazník sám. Teoreticky tak může zadat třeba méně, než uloží do košíku. Řetězce ale chybovost či větší počet krádeží nezaznamenali. „Naši zaměstnanci provádějí náhodné kontroly. Ty spočívají v ověření několika položek nákupu,“ dodává Hobíková.
Zatímco Globus vsadil na skenery a mobilní aplikaci teprve testuje a zdokonaluje, Tesco rovnou připravilo obě možnosti od začátku.