metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 22 °C

Středa 18. května 2022. Svátek má Nataša

Dalších 5 fotografií v galerii
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná okna a reflektor a na sobě německo-české orientace. | foto: DPP

Jak se v Praze jezdilo za Hitlera? Protektorátní tramvaje měly modrá skla

  6:00
Staré tramvaje, autobusy, metro a trolejbusy ve střešovickém muzeu MHD doplnila unikátní souprava motorového a vlečného vozu, která prezentuje vzhled tramvají v období druhé světové války. Kromě německých nápisů měly Hitlerovy tramvaje i modrá skla. Kvůli bombardování.

„Období protektorátu dosud v Muzeu MHD nebylo zastoupeno žádným exponátem,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková, proč expozici doplnily dva vozy právě v nezaměnitelné válečné úpravě. Protektorátní vozy se totiž od ostatních exponátů muzea liší už na první pohled. 

Všechna skla byla obarvená namodro

Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...

Tíha dopravy za 2. světové války v metropoli stála na tramvajích a ty z důvodů nebezpečí náletů prošly speciálními úpravami - všechna skla byla natřena modrou barvou. „Možná se to na první pohled nezdá, ale osvětlení díky této jednoduché úpravě tolik nezářilo,“ vysvětluje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Tramvaje měly zamodřený reflektor, číslo a speciální kornout svítil i světla uvnitř vozu. Na rozdíl od autobusů, které byly kvůli nedostatku benzínu zrušeny, tramvaje se za války s nedostatkem elektřiny nepotýkaly.

Nejviditelnější změnou byla také dvojjazyčnost všech nápisů. Hned na počátku války zmizely všechny nepotřebné české nápisy a ty nezbytné byly dvojjazyčné. V češtině a němčině byly jízdní řády na všech zastávkách, názvy stanic průvodčí museli vyvolávat také v obou jazycích.

Židé museli chodit pěšky

Protektorátní městská hromadná doprava s sebou nesla i řadu omezení, z přepravy byli třeba vyloučeni všichni Židé. Hned na začátku války dostaly elektrické podniky příkaz zrušit noční tramvaje, ty se do Prahy vrátily až v listopadu 1942, v linkách označených A až F se platilo speciální noční jízdné.

Komentáře

Hlavní zprávy

„Památné stromy nepřibývají“

vydáno 18. května 2022  19:46

V metropoli můžeme v současnosti najít více než dvě stovky takzvaných památných stromů. Tedy těch, které byly odborníky označeny jako mimořádně hodnotné.   celý článek

Vysoká tráva? Vyprahlý trávník v parcích? Lidé si myslí, že se radnice nestará

vydáno 18. května 2022  12:19

Máte pocit, že se městská zeleň kosí příliš často a moc? A že vyprahlé plochy v létě zhoršují již tak vysušené prostředí?  celý článek

Z buspruhu do buspruhu. Na Strakonické se řidiči chápou

vydáno 18. května 2022  4:25

U Branického mostu není nouze o kuriózní dopravní situace. Podobné lze zažít u krematoria.  celý článek

Takhle bude vypadat Vltavská filharmonie. Vznikne díky Dánům

vydáno 17. května 2022  19:33

Praha zná vítěze mezinárodní architektonické soutěže na podobu Vltavské filharmonie, je jím tým dánského studia Bjarke Ingels Group (BIG) v čele s Bjarkem...  celý článek