metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Nedojedená svačina v metru? Podle dopravního podniku cestujícím chybí základy slušného chování

  11:00
Vždy je to o lidech. Někdo si na pořádek potrpí a jiní jsou zkrátka čuňata. Jedni pucují svůj byt několikrát týdně, jiní nechají nedojedenou svačinu na sedadle v metru.
Sem si nikdo sednout nechce. | foto: MAGDALENA HOCHMANOVÁ

Snímek z Letňan doputoval do redakce jednu zářijovou neděli. Čtenářka k fotce připojila ironický povzdech: „Ať žije hygiena a čistota.“ Zároveň ji zajímalo, jak je možné, že metro vyjelo z depa neuklizené. Deník Metro její dotaz tlumočil dopravnímu podniku a připojila i pár dotazů ohledně pravidelného úklidu souprav. 

V první řadě tiskové oddělení dopravního podniku připomnělo, že v Letňanech není depo, ale koncová – obratová stanice. Linka C má totiž depo na Kačerově. Z něj soupravy vyjíždějí vypucované. 

„Jsou denně čištěny a dezinfikovány při každém odstavení soupravy metra v depu po pravidelném či mimořádném výkonu, a to bezprostředně vždy po návratu soupravy z trati,“ upřesnila pro deník Metro Aneta Řehková, mluvčí dopravního podniku. 

Pokud ale pracovníci dopravního podniku zjistí, že je vůz v provozu znečištěn, je uklizen operativně i v obratové stanici. Příklad za všechny: Jestliže je v metru něco rozlité, dopravní podnik se postará o to, aby bylo vytřeno, ještě než se z obratiště vůz vrátí k cestujícím. V případě vandalismu se souprava do provozu nevrací a je nahrazena jinou. Cestující by tak nikdy neměli jet vozem, který má například rozbité okno či utržený díl sedačky. Soupravy jsou v depu pravidelně uklízeny, a to i v případech, kdy to na první pohled není třeba. 

„Časová náročnost denního úklidu je zhruba 30 až 60 minut. Při tomto typu úklidu se kromě kompletního úklidu kabiny strojvedoucího, včetně umytí čelních skel a zpětných zrcátek, v prostoru pro cestující provádí mytí a dezinfekce všech záchytných tyčí a madel, mytí a dezinfekce vnější i vnitřní strany tlačítek místního otevírání dveří, a to i v případě, že jsou všechny dveře zhruba rok a půl centrálně ovládány,“ popisuje běžnou praxi mluvčí dopravního podniku. 

Úklidová četa se postará také o odstranění nečistot odložených na sedačkách, v meziprostoru sedaček či mezi sedačkou a vnitřním obložením vozu, na okenních rámech a podobně. Zároveň je kontrolován i celkový stav interiéru vozu. Součástí denního úklidu je i vytření podlahy a její dezinfekce. Řehková ale připomíná, že jsou také případy, kdy dopravní podnik nemůže nic dělat. 

„V maximální míře se vždy snažíme udržovat naše soupravy v co nejlepší čistotě, avšak někteří naši cestující nectí základní principy slušného chování. V provozu se tak pečlivě umytá a vyčištěná souprava může během pár okamžiků změnit v soupravu nevábně vypadající a odrazující ostatní cestující od dalšího cestování MHD,“ mrzí mluvčí dopravního podniku. 

Samotnou kapitolou jsou všemožné čmáranice v metru. „Není možné vypravit soupravu s graffiti. Při znečištění či poškození na trati je poškozená souprava ihned operativně odstavena z provozu a nahrazena soupravou záložní,“ upřesňuje Řehková.

Kvůli covidu se nedrží

  • Strach z nákazy koronavirovou infekcí vede mnoho Londýňanů k tomu, že se nechtějí držet madel v MHD. Svou roli hraje často také alkohol. Se zprávou koncem září přišel list The Daily Telegraph.
  • Mezi dubnem a červnem se v metru vážně zranilo 12 lidí, v autobusech 23. Podle deníku je to víc zraněných než v kterémkoli jiném čtvrtletí v letech 2020 a 2021.
  • K častějším pádům podle šéfa londýnského metra Andyho Lorda přispěl i nárůst počtu cestujících pod vlivem alkoholu po uvolnění epidemických opatření. Nejvíce pádů metro zaznamenalo ve čtvrtek a v pátek večer nebo o víkendech.
  • Podle Lorda je jedním z největších rizik pro bezpečnost pasažérů, když stojí a nedrží se madel. Podle něj jsou obavy cestujících z infekčnosti madel neopodstatněné. Výzkumníci z Královské univerzity v Londýně nenašli na čtyřech hlavních vlakových nádražích ani v meziměstských spojích žádné stopy koronaviru. Podobný výzkum provedla v Praze Akademie věd ČR. Výsledek byl obdobný
Autor: Marek Hýř Metro.cz

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

vydáno 26. dubna 2024  15:12,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce Dynama v Třinci 1:4 je však jasné, že o letošním mistrovi...  celý článek