Dopravní společnost Ústeckého kraje. Možná to zní poněkud zvláštně, ale tak zní jméno jediného dopravce působícího na území metropole, kterému se podařilo splnit všechny takzvané požadované standardy kvality PID. Organizátoři pražské a středočeské dopravy – ROPID a IDSK – již tradičně vystavovali vysvědčení celkově třiatřiceti pražským dopravcům, a to za čtvrté čtvrtletí letošního roku.
„Mezi sledovanými indikátory, kterých je celkem dvacet jedna, jsou například plnění grafikonu, přesnost provozu, bezbariérovost, informování ve vozidlech a na zastávkách, stáří vozového parku nebo čistota vozidel a teplotní komfort. Sleduje se také ústrojová kázeň řidičů a míra dodržování jejich povinností,“ říká pro deník Metro mluvčí ROPID Filip Drápal.
Nohy v teple
Všechny požadované indikátory skutečně splnil pouze ústecký dopravce. Velmi kvalitní výkon podle Drápala podalo dalších pět dopravců s jediným nesplněným požadavkem, takzvaným indikátorem. Konkrétně šlo o ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, Dopravní podnik hlavního města Prahy, jenž bývá obvykle premiantem číslo jedna, LEXTRANS BUS, ICOM transport a POHL Kladno.
„Nejlépe plněnými indikátory je opět takzvaná Tepelná pohoda. Dodrželi ji všichni dopravci. A nově také Přesnost provozu. Tu nesplnili pouze čtyři. U tohoto indikátoru sice došlo ke snížení počtu předjetí oproti jízdnímu řádu, celkově se ale také snížil počet spojů bez zpoždění. To je způsobeno především tradičně silným provozem individuální dopravy i zhoršenými klimatickými podmínkami koncem roku,“ vysvětluje Drápal a dodává, že naopak nejhůře si dopravci vedli v plnění požadavku Informování ve vozidlech.
„Ten splnilo jen jedenáct dopravců, bohužel o pět méně než v předchozím čtvrtletí,“ krčí rameny Drápal.
Jezdí to občas jinak
Druhým nejproblematičtějším indikátorem se stalo Plnění grafikonu, který nesplnilo patnáct dopravců. Podle zástupců organizátorů dopravy se jedná o výrazné zhoršení oproti předchozímu čtvrtletí, kdy tento požadavek nesplnilo o čtyři dopravce méně.
„Výrazný propad nastal také u indikátoru Čistota vozidel vlivem zimního období. Splnilo jej pouze pětadvacet dopravců. Minule jich bylo 31. Mírné zlepšení jsme naopak zaznamenali u indikátoru Bezbariérovost vozidla,“ doplňuje Drápal.
Standardy kvality kontroluje ROPID kontinuálně, a to jak automaticky ze sledovacího systému ve vozech, tak pomocí kontrolorů a fiktivních zákazníků.
Funkční označovače
Co do provozování metra splnil Dopravní podnik hlavního města Prahy, stejně jako v předchozím roce, všech třináct sledovaných ukazatelů. Ke konci roku 2023 nabízelo metro sedmdesát pět procent bezbariérových stanic. Kritéria jsou totiž poměrně přísná. Samostatnou kapitolou jsou občasné poruchy bezbariérových zařízení. Mimo ty stanice, v nichž jsou k dispozici dva paralelně provozované osobní výtahy, je při každé poruše bezbariérový přístup znemožněn.
„Průměrné stáří vozového parku pražského metra je 18,4 let,“ uvádí organizátor dopravy ROPID.
Pokud jde o tramvaje, nesplnil ze sedmnácti sledovaných indikátorů pražský dopravní podnik pouze jeden, a to Informování ve vozidlech. Nově naopak po pěti letech splnil jiný indikátor – Funkčnost označovačů.
„I když dopravce splnil indikátor Čistota vozidel, z hlediska následků vandalismu bylo průměrné plnění tohoto indikátoru pouze sedmdesát osm procent, což znamená o téměř pět procent horší výsledek než za rok 2022. Konkrétně se jedná hlavně o graffiti na vnitřních plochách tramvají,“ komentuje pro deník Metro Drápal.
Ke konci roku 2023 nabízely tramvaje sedmdesát dva procent bezbariérově přístupných spojů. O tři procenta více než v roce 2022. A průměrné stáří vozového parku bylo 14,6 roku. Tramvajový provoz dosáhl v roce 2023 přesnosti 86 procent, což je mírně lepší výsledek než v roce 2022,“ upozorňuje čtenáře Metra Drápal.
Málo se uklízí?
K zajímavým zjištěním došel ROPID také v případě autobusů. Oproti roku 2022 nedošlo ke změnám jednotlivých dopravců. Všechny sledované indikátory splnili tři dopravci – ČSAD POLKOST, pražský dopravní podnik, Dopravní společnost Ústeckého kraje, velmi kvalitní výkon podalo také dalších sedm dopravců s jediným nesplněným požadavkem.
„Celkově došlo ke zlepšení. Nejvýraznější pokrok nastal u indikátorů Plnění grafikonu a Informování ve vozidlech. Oba nově splnilo dalších pět dopravců. Zlepšení plnění evidujeme také u indikátorů Bezbariérovost vozidla, Garance bezbariérových spojů, Přesnost provozu a Ústrojová kázeň. Naopak mírné zhoršení nastalo u indikátorů Čistota vozidel a Stáří vozidel,“ konstatuje Drápal. I přes zlepšení je stále nejčastěji neplněným indikátorem Informování ve vozidlech. Splnilo jej pouze čtrnáct dopravců. Naopak všichni splnili stejně jako předloni indikátor Tepelná pohoda.
Vlakoví dopravci kvůli výlukám nestíhají
|