V unikátní pozici je asi nejznámější tramvaják youtuber Josef Chodounský alias Rezistor, kterému nabídl spolupráci sám dopravce. „Určitě jste si všimli, že již měsíc nepřidávám žádná videa. Není to proto, že by mě to přestalo bavit. V dopravním podniku si všimli mých videí, proběhla jednání a budeme pravděpodobně spolupracovat. Zatím jsme naladěni na stejnou notu,“ říká Chodounský ve svém nedávno zveřejněném videu. Jeho tvrzení deníku Metro následně potvrdila mluvčí dopravce Aneta Řehková. „Ano, je to v jednání,“ uvedla Řehková.
Fanoušci se bouříO omezování činnosti Rezistora, Tramvajačky Džejn a dalších tramvajáků youtuberů deník Metro informoval před několika dny. Článek vyvolal desítky reakcí.
|
Od dopravního podniku je podle fanoušků spolupráce s Chodounským chytrý tah. Dopravce sám totiž v minulosti ke své propagaci využil na sociálních sítích nejrůznější videa, není proto důvod, proč Rezistorova videa pod hlavičkou podniku nezlegalizovat. Sám Chodounský ale zdůrazňuje, že se od nového roku mají trestat ti kolegové, kteří zveřejní videa z kabin, na kterých jsou tváře či poznávací značky vozů. Tyhle věci se již v Rezistorově kanálu, jenž má na YouTube více než čtyři miliony zhlédnutí, neobjeví. „Uvidíme, na čem se s podnikem dohodneme. Když to budu teď dělat oficiálně a legálně, musím dodržovat pravidla. Oni vědí, že ukážu peprnější situace, pro podnik je to koneckonců levnější a výhodnější,“ vysvětluje Chodounský, kterého prý fanoušci často ruší při řízení.
Mezi nejznámější pražské tramvajáky youtubery patří také Jarka Broki. Ani o její videa fanoušci podle jejích slov v příštím roce nepřijdou, i když záběry z jedoucí tramvaje nepořizuje už od srpna minulého roku. Nechtělo se jí totiž již být správcem osobních údajů lidí ve videích. Každý řidič provozující kameru ve svém osobním vlastnictví je totiž zároveň správcem osobních údajů a musí počítat s navazujícími právními předpisy, které z toho plynou. To se Jarce nechtělo, a tak se ve svých videích začala zaměřovat na různé zajímavosti, potkává se s lidmi, cestuje či předvádí svůj tramvajácký jídelníček.
„Samozřejmě budu i nadále pokračovat ve svých činnostech. Moje vedlejší práce k řízení tramvaje je spíše koníček. Plyne mi z něj sice přilepšení pár dolarů, co dostanu z reklam, jež se prohánějí přes moje videa, platím z nich však daně. Mám totiž živnostenský list na reklamní činnost v rámci pronájmu prostor, vytváření audiovideí a děl,“ svěřila deníku Metro Broki, její videa byla dosud na YouTube zhlédnuta zhruba milionapůlkrát.
Inspirace Ostravou
Pražský dopravní podnik již delší čas chystá zavedení nehodových kamer ve všech svých vozech. Ty by následně spravoval a záznamy zpracovával výlučně. Řidiči by tak již neměli teoreticky důvod při jízdách točit na soukromé přístroje například kvůli krytí v případě dopravních nehod. Podobně to mají zařízeno například v Ostravě.
Řidiči natočili písničku o tom, jak je baví pracovat
|
„Kolizní kamery, které jsou v majetku Dopravního podniku Ostrava, máme ve všech vozech. Jsou v souladu s pravidly GDPR a taktéž odpadá možnost neoprávněné manipulace se záznamem. Podobný případ, který popisujete (že řidič točil při jízdě a pak to dal na internet – pozn. redakce), jsme však neřešili,“ sdělila deníku Metro mluvčí ostravského dopravce Karolína Rycková.
Nehodové kamery má také většina plzeňských tramvají. Podle mluvčího Dopravního podniku Plzeň Reného Vávra má také řada jejich řidičů v kabinách vlastní soukromé kamery. Youtuberství se ale povětšinou nevěnují. „V této souvislosti nevznikly žádné problémy a nic jsme zatím nemuseli vyšetřovat,“ svěřil Metru Vávro.