Internetem letí zprávy, že se přejmenují stanice metra. Je to pravda?
Není. Připravuje se dokument, který má asi 500 stran a který se jmenuje „Rozvoj linek PID v Praze 2019–2029“. V něm jsou shrnuty všechny potenciální změny, které by mohly nastat v následujících deseti letech. Protože během těchto let dojde třeba i k vybudování čtvrti Bubny, nového nádraží Praha-Bubny, kam povede nový výstup ze stanice metra Vltavská, jsou na jedné stránce připravovaného dokumentu rozepsány i možnosti přejmenování některých stanic metra.
Za jakých podmínek by se stanice přejmenovaly?
Existuje jediná teoretická možnost, kdy by nějaká stanice metra mohla být přejmenována, a to okamžik otevření metra D, kdy se bude předělávat celý informační systém metra a všechny mapy ve vozech. Jinak je to z hlediska nákladů zcela neodůvodněné. A změna by mohla nastat jen poté, co by se na ní shodla veřejnost.
Přesto, že je přejmenování stanic zatím jen v rovině nápadu, je to zajímavé. Jak jste například došli k tomu, že by se Muzeum přejmenovalo na Národním muzeum či Českomoravská na Arénu Libeň?
Zařazení podnětu na možnou změnu názvu stanice Muzeum inicioval odbor dopravy magistrátu s odůvodněním, že by bylo vhodné zdůraznit význam této budovy a odlišit ji od ostatních desítek muzeí ve městě. Přestože byl podnět zařazen, náš názor je spíše název neměnit, protože pro přestupní stanici je kratší název dostatečně zažitý. Pokud jde o Českomoravskou, jde o stanici s přímým výstupem do multifunkční arény. Jezdí do ní řada cizinců na sportovní utkání i koncerty a v zahraničí je běžné, že název stanice u takové stavby obsahuje termín aréna.
Pražská doprava je občas trochu chaotická. Napadá mě například Nádraží Veleslavín. Dlouho tu nebyl eskalátor. Je ambicí koncepce, aby se takový přešlap už nikdy nestal?
Koncepce určitě nezajistí, že už nenastane žádný přešlap. Nicméně je zpracována tak, aby z výhledových linek a navrhovaného počtu spojů mohli i projektanti nové infrastruktury odvodit potřeby pro kapacitu obratišť, přestupních bodů, přístupových cest a tak dále. Pokud projektant uvidí, která linka kde končí a na kterou navazuje, může projekt lépe přizpůsobit. Stejně může v terminálech ještě upravit polohy zastávek. Dosud se většinou postupovalo tak, že na realizovaný projekt se začalo vymýšlet linkové vedení až dodatečně.