Je to skutečně tady. Milovníci hromadné dopravy, takzvaní šotoušové, začínají opět rozbíjet prasátka. Dopravní podnik se po čase tradičně zbavuje nepotřebného majetku. Seznam je opět plný zajímavých kousků i na první pohled nepotřebné veteše. Standardně je na seznamu několik vyřazených autobusů typu SOR, vysokozdvižných vozíků či náklaďáků opatřených oficiálním logem dopravce. Najdou se zde ale i různá více či méně funkční technická udělátka, jako jsou sněhové radlice, stojanová sada zvedáků, mazací lis, kuřoměr, mycí stroje, svářečky či brusky.
Technicky i morálně zastaralé
V seznamu položek, které lze od dopravního podniku získat, je také lis, pila, čistič hadic, parafínová lázeň, roletová garážová vrata či zdravotní přístroj na lymfodrenáž. Přístroj, kterým byla zaměstnancům podniku v minulosti prováděna lymfatická masáž, však nefunguje.
„Přístroj samotný je funkční, nicméně jsou potrhané prasklé kalhoty, jež nejdou nafouknout. Nevyhovuje legislativě, je morálně i technicky zastaralý. Případný další provoz na přímou odpovědnost provozovatele[/PRVNI_TEXT],“ píše dopravní podnik na svém webu.
Času je dost
Poslední podobná dražba proběhla na začátku letošního roku. Tentokrát je podle Řehkové na podávání nabídek trochu více času než obvykle. A to vzhledem k prázdninám, kdy by nemusely obvyklé dva týdny někomu stačit. „V případě zájmu o majetek zašlete prosím vámi navrhovanou kupní cenu v zalepené, nadepsané obálce s heslem Obálková metoda a inventárním číslem poptávaného majetku. Kromě návrhu ceny uveďte prosím své jméno, telefonní číslo a e-mailovou adresu,“ říká pro deník Metro Řehková a dodává, že termín odevzdání obálek s návrhy kupních cen v podatelně dopravního podniku v Sokolovské ulici je momentálně stanoven do čtvrtka 31. srpna do 15.45 hodin. „Ve stejnou dobu bude současně ukončeno i zveřejnění nabídky,“ dodává Řehková.
Osvědčená metoda
Ani v moderní době, kdy s pomocí několika kliknutí na internetu zorganizujete on-line dražbu, nedá dopravce na takzvanou obálkovou metodu dopustit. Osvědčuje se mu totiž hned z několika důvodů. Kromě faktu, že zaměstnanci nemusí jednotlivé položky dávat oceňovat, případně platit za úschovu a likvidaci, je to totiž záruka i nejvyšších prodejních cen. „Nemusíme platit ani za případnou ekologickou likvidaci či úschovu,“ vysvětluje Řehková.
Video i osobní návštěva
Chcete-li si majetek podniku okouknout osobně, lze si po předběžné telefonické dohodě na čísle 724 332 706 domluvit prohlídku. Na webu dopravce je však k dohledání nejen seznam položek doplněný fotkami a údaji o stavu a původu prostředků a vybavení, ale i odkazy na prohlídková videa. Ta tradičně doplňuje audiokomentář.
Jestliže si od dopravního podniku koupíte autobus, bývá v některých případech třeba počítat se ztrátou kol či s poplatkem za jeřáb. Za něj si dopravce účtuje 1360 korun bez DPH, a to za každou hodinu provozu.
„Stav odpovídá stáří a kilometrickému nájezdu. Vozidlo je obtížné nastartovat z důvodu vadné kulisy řazení. Únik oleje z motoru, proniká olej z turbodmychadla do sacího potrubí, únik oleje z náboje levého předního kola, drobné úniky vzduchu, baterie nedrží kapacitu,“ píše o jednom z vyřazených sorů dopravce na svém webu. Traktor od firmy Zetor je pak na témže místě popsán zaměstnanci dopravního podniku jen o něco málo lákavěji.
„Stav vozidla odpovídá stáří a používání v městském provozu při údržbě tramvajových tratí. Drobné úniky provozních kapalin, únik oleje ze zadních reduktorů, baterie nedrží kapacitu,“ uvádí dopravní podnik. Zajímavostí je i fakt, že šotoušové nezřídka o získání majetku dopravního podniku soupeří s výkupnami kovů. Je-li totiž cena šrotu z výkupen vyšší než ta nabízená za daný majetek, je dotyčný ze seznamu vyřazen.