metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 21 °C

Úterý 17. září 2024. Svátek má Naděžda

Legenda slaví šedesátiny

  16:39
V listopadu 1960 převzal pražský dopravní podnik prototyp tramvaje T3. Dodnes ji milují také čtenáři Metra.
Dobová fotografie tramvaje T3 pochází ze sbírky Libora Hinčici. | foto: ROPID

Ať už se vyznáte v prostředcích hromadné dopravy, nebo vám láska k MHD nic neříká, určitě tuhle krásku znáte. Tramvaj T3 vozí Pražany neuvěřitelných šedesát let. „V listopadu 1960 Dopravní podnik hlavního města Prahy administrativně převzal k provádění zkušebního programu výrobce prototyp tramvaje T3, tehdy ještě označovaný jako T III, budoucího čísla 6101. Udál se tím jeden z významných střípků na cestě nové tramvaje k pražským cestujícím i její pozdější slávě. Prototyp T III byl zkonstruován v roce 1959 a vyroben v prvních osmi měsících roku 1960,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

„Té trojka“

  • Tramvajová legenda slaví malé, ale ne nedůležité výročí.
  • S „té trojkou“ se setkáváme dosud, ať už v modernizovaných verzích, nebo v podobě v současnosti již historických vozů.
  • Autorem nesmrtelného designu, který každý pozná na první pohled, je František Kardaus. Šéfkonstruktérem vozidla byl Antonín Honzík.
  • Přípravy na vývoj vozidla začaly již ve druhé polovině 50. let 20. století.

V září 1960 byl pak tento model vystaven na Mezinárodním veletrhu Brno 1960, kde jej poprvé spatřila širší veřejnost. „Od listopadu probíhal jeho zkušební program v pražských ulicích. První cestující svezl prototyp dne 21. 6. 1961 a po dokončení zkušebního programu a částečném sjednocení se sériovými vozy zůstal v běžném provozu až do roku 1984, kdy byl vyřazen a v následujícím roce sešrotován,“ vzpomíná Řehková a dodává, že rok nato navázala sériová výroba, která probíhala až do roku 1989. Celkem bylo podle ní vyrobeno něco pod čtrnáct tisíc vozů.

„Té trojky“ mají v oblibě i čtenáři Metra. Dokonce tak, že nás na šedesáté narozeniny legendární tramvaje sami upozorňovali. O spoustu zajímavostí se s deníkem Metro podělili třeba řidič autobusu Roman Kirsch, zdravotník Emil Pavlík i bývalý mechanik tramvají T3 Zdeněk Jeřábek. „Této jedinečné tramvaje se vyrobilo přesně 13 945 kusů. Já sám jsem se na nich vyučil a pracoval od roku 1974 do roku 1981,“ vysvětluje Jeřábek.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Sázíme na rozmanitost, říká projektová manažerka festivalu Mladí ladí jazz Eliška Pírková

vydáno 17. září 2024  18:00

Oscarový skladatel Gustavo Santaolalla je jenom jedním z velkých lákadel, která si pro letošní, již šestnáctý, ročník připravili pořadatelé festivalu...  celý článek

Povodňová turistika. Vstříc živlu a ulovit co nejdramatičtější fotografie

vydáno 17. září 2024  6:23

Od Žlutých lázní až ke Karlovu mostu byly o uplynulém víkendu skupiny v pláštěnkách a s deštníky nepřehlédnutelné. Pražané se vydali na obhlídku zaplavené...  celý článek

Dělníkům prší na hlavu. Mosty se však stavějí dál. Jak počasí ovlivňuje stavbaře?

vydáno 16. září 2024  18:55

Vltava je v hlavním městě aktuálně na prvním povodňovém stupni. Rekonstrukci Barrandovského a stavbu Dvoreckého mostu to však ovlivňuje jen minimálně.  celý článek

Olympiádu v klasické hudbě vyhrálo české dechové kvinteto. Má vstupenku na světová pódia

vydáno 16. září 2024  12:17

Alinde Quintet odváží první cenu. „Máme obrovskou radost a sme hrdí, že jsme se stali vítězi soutěže ARD, která je považována za tu nejprestižnejší v...  celý článek