Vše se podle Hudečka děje v době, kdy se na ministerstvu střídají ministři za hnutí ANO. „Předchozí ministryně paní Jourová již tráví většinu času v Bruselu a nová paní ministryně Šlechtová se teprve bude seznamovat s úřadem a agendou,“ prohlásil primátor. Praha podle ministerstva pochybila, když před schválením předpisů nepožádala o notifikaci Evropskou komisi. Hudeček s tím ale nesouhlasí. Tvrdí, že podle právních analýz města žádná notifikace nutná není. „Náhlou výzvu ministerstva považujeme za účelovou,“ uvedl.
Památky se mohou schovat za billboardy
IPR, který stavební předpisy vypracoval, sdělil, že notifikace se vztahuje jen na technické předpisy pro průmyslově vyráběné výrobky a služby platné na celém území státu, nebo jeho větší části. To podle institutu Praha není. Výzvu od ministerstva zatím Praha nedostala. Ředitelka odboru stavebního řádu ministerstva Marcela Pavlová uvedla, že ode dne doručení bude mít město 60 dnů na zjednání nápravy.
Kdyby ministerstvo pozastavilo platnost nových předpisů, vyvolalo by to podle městské organizace IPR chaos na stavebních úřadech. „Byla by uvolněna regulace na celém území Prahy včetně památkové rezervace, což by umožnilo umisťovat billboardy bez jakéhokoliv omezení velikosti. Dále by mimo jiné byla zrušena výšková regulace, požadavky na stromořadí v ulicích a byly by uvolněny požadavky na parkování,“ uvedl mluvčí institutu Marek Vácha. „Nerozumím, proč ministerstvo nevzneslo své požadavky po schválení v červenci 2014, ale až těsně po nabytí účinnosti dne 1. října,“ doplnil hlavní koordinátor předpisů z IPR Pavel Hnilička.
Firmy budou muset obří reklamní poutače a plochy odstranit
Podle předpisů nebudou v Praze vznikat nové samostatně stojící billboardy, a až těm současným skončí platné stavební povolení, firmy budou muset obří reklamní poutače a plochy odstranit. Kromě regulace reklamy nad šest metrů čtverečních předpisy nastavují pravidla výšky budov, omezují rozšiřování města na úkor volné krajiny a upřednostňují zástavbu proluk a nevyužívaných území.
Podle společnosti Bigmedia jsou ale předpisy pro provozovatele venkovní reklamy likvidační. V rámci silné prostestní kampaně firma nejprve zahltila Prahu billboardy mířícími proti předpisům a nakonec přelepila volební billboardy TOP 09. Po rozhodnutí soudu plakáty musela znovu vylepit. TOP 09 v pondělí podala proti Bigmedia žalobu.