Česká národní banka dá v úterý do prodeje další zlatou minci z cyklu Mosty. Motivem je tentokrát pražský Negrelliho viadukt - nejdelší železniční most v Česku. Nominální hodnota mince je 5000 korun, prodejní je však výrazně vyšší, zohledňuje totiž aktuální cenu zlata i náklady spojené s výrobou.
Na lícní straně pětitisícikoruny je oblouk Negrelliho viaduktu a kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku. Rubová strana zobrazuje boční pohled na most spojující pražské Masarykovo nádraží s nádražím Bubny. Banka dává do oběhu 16 100 mincí, z toho 12 200 je ve špičkové kvalitě s leštěným polem a matovým reliéfem a 3900 v běžné kvalitě.
Podobu mince navrhl sochař Zbyněk Fojtů, který je autorem i předchozích zlatých pětitisícikorun s motivem gotického kamenného mostu v Písku a renesančního mostu ve Stříbře. Příští rok banka vydá zlatou minci věnovanou dřevěnému mostu v Lenoře a železničnímu mostu v Žampachu.
Nová mince s Negrelliho viaduktem
První pražský most, po kterém jezdily vlaky přes Vltavu- Negrelliho viadukt je technickou kulturní památkou.
- Železniční dopravě slouží od roku 1850, kdy byl projektován jako součást železniční tratě Olomouc-Praha-Drážďany.
- Stavbu s 87 klenutými oblouky navrhli rakouský dopravní stavitel Alois Negrelli a český inženýr Jan Perner.
- S 1110 metry jde o nejdelší pražský most a zároveň nejstarší železniční most přes Vltavu na území hlavního města.
|