metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 21 °C

Sobota 4. května 2024. Svátek má Květoslav

Nová tramvaj pro Prahu. Strach z rozpálených zadnic i za dveřmi ukrytý infopanel

  5:40
Dopravní podnik představil před pár dny tramvaj Škoda ForCity Plus Praha 52T. Vozidla vyvolávají nejen mezi čtenáři Metra emoce.

Další 1 fotografie v galerii
Nová flotila nízkopodlažních tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T se v ulicích hlavního města objeví již brzy. | foto: Škoda GroupMetro.cz

Již brzy vyjedou do ulic hlavního města nízkopodlažní tramvaje od firmy Škoda s koženkovými sedadly a chytrým systémem zabraňujícím bouračkám. Poprvé mají být pražské tramvaje také opatřeny panelem s číslem linky, a to na levé straně po směru jízdy. Nová flotila tramvají pro Prahu, respektive odhalení jejich podoby, které proběhlo minulý týden, je velká věc. A to nejen pro čtenáře Metra, kteří na toto téma na Facebooku deníku Metro horlivě diskutují.

Šermovačka koleny
Jak už tomu u podobných novinek bývá, kritika prozatím nad pochvalami v komentářích drtivě převažuje. Čtenář Metra Ondřej Král má například za to, že je rozložení sedaček v nových tramvajích dost nešťastné. Někteří sedící cestující se podle něj budou šermovat koleny. „Především na čtyřkách, kde ani není místo, kam zasunout nohy pod sedačku. Bude se koleny narážet do sedících naproti. Evidentně to navrhoval někdo, kdo MHD moc nejezdí,“ píše čtenář Král. S ním souhlasí i uživatelka Albína Špronglová. „Mně přijde, že prostředky MHD téměř vždy navrhují lidé, kteří se v MHD nikdy nebyli ani podívat – jinak by to takto nemohli projektovat,“ komentuje Špronglová.

„Tramvaj se mi nelíbí. Nemá samostatné sedačky pro jednoho kromě těch u míst pro vozíčkáře, kde stejně budou nacpané kočárky,“ doplňuje na Facebooku Metra na adresu údajně nešťastného rozložení sedadel také uživatel Jakub Stupka.

Dveře versus infopanel
Čtenář Tomáš Doležal má na Facebooku Metra za to, že otevřené dveře zakryjí boční infopanel, na kterém si cestující mohou přečíst číslo linky a podobně. Téhož názoru je i uživatel Tomáš Foit, podle kterého se již ve Škodovce připravuje řešení tohoto palčivého problému. Jak to tedy je? Minulý týden na tiskové konferenci ubezpečovali zástupci dodavatelské firmy novináře, že bude po otevření dveří panel zakryt pouze částečně. Vše by pak mělo být na něm k přečtení.

Ach, ta koženka
V nové tramvaji brzy najdou cestující také mnoho dalších novinek. Mezi nejvýraznější bude patřit sedmdesát koženkových sedaček, které mohli Pražané doposud využívat pouze v autobusech. Čtyřicet čtyři jich bude po směru a dvacet šest proti směru jízdy. Podle zástupců Škodovky mají tato sedadla velkou výhodu v tom, že jsou nehořlavá a snadno se myjí. Jak ale vyplývá z některých komentářů, ne všichni jsou nápadem použít koženku nadšení. „Nelíbí se mi ani barevné provedení, ani nové koženkové sedačky. A když si vzpomenu na koženkové sedačky v minulosti, vždycky se na nich v létě pěkně sedělo, když pálilo sluníčko,“ komentuje ironicky uživatel Jaromír Beránek.

Spokojenci i hateři
„Za mě jsou krásné,“ pochvaluje si koncepci nového pětičlánkového „padesátdvatéčka“ vycházejícího z tramvají Škoda 29T a 30T uživatel Adam Šulko. Bob Bargel tramvaj také chválí, jen má obavy, jak bude vypadat naživo. O spokojenosti uživatelů svědčí i několik desítek lajků, jež tramvaj na našem Facebooku utržila. Najdou se ale i tací, kteří si myslí, že se pořizovací cena tramvají, celková hodnota zakázky je bezmála 16,602 miliardy korun, promítne do jízdného. „Tak to se zase zdraží jízdné, aby se turisti mohli vozit v nových tramvajích,“ komentuje čtenář Dominik Hájek, kterému však jeho omyl obratem na Facebooku vysvětlují jiní uživatelé.

Parametry

  • Délka vozidla přes nárazníky činí 31,99 metru, šířka dva a půl metru. Počet míst k stání má být celkem 173, na sezení pak celkem 70, z toho 44 po směru a 26 proti směru.
  • Celkový počet trakčních podvozků činí čtyři kousky, tedy dva volně otočné a dva pevné. Průměr nových kol je 640 milimetrů, výška nástupu 350 milimetrů. Dveří bude celkem pět, a to dvoukřídlých o šířce 1300 milimetrů. Dveře řidiče budou zvnějšku mechanické, vnitřní posuvné.
  • Životní cyklus vozidla by měl činit celkem třicet let. Konstrukční rychlost je udána na osmdesát kilometrů v hodině, hmotnost prázdného vozidla činí 48 tun.
  • Vzhledem k rostoucím nárokům na bezpečnost bude každá tramvaj vybavena antikolizním systémem Škoda, který má za úkol snížit pravděpodobnost nehody.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Válka se nikdy nemění. Seriálový hit jménem Fallout navždy zvedl laťku herním adaptacím

Strážce streamu
vydáno 3. května 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Proč byste měli i jako pařením her nepolíbení jedinci věnovat pozornost televizní adaptaci jednoho z nejvýznamnějších značek videoherního průmyslu? Tuhle...  celý článek

Zálivky do korporátů jsou zbytečně plné chemie, říká omáčkář z Moravy

vydáno 3. května 2024  9:21

Fermentace je tradiční metoda, která v současnosti slaví svůj comeback. Delší trvanlivost je jen jednou z mnoha výhod.  celý článek

Světový den filmové legendy Star Wars se blíží. Ve hře je pro soutěžící tisíc dolarů

vydáno 2. května 2024  18:58

Co kdyby vám někdo řekl, že dostanete pětadvacet tisíc korun za to, že zhlédnete ságu Star Wars? Má to ovšem malý háček. Šanci na prémii mají ti, kteří...  celý článek

Děsivý nález v řece Radbuze. Plzeňští policisté z ní vylovili lidskou hlavu

vydáno 3. května 2024  22:52,  aktualizováno  22:55

Policisté v pátek večer uzavřeli část Anglického nábřeží v centru Plzně, kde se nalezla lidská hlava. Na místě zasahovali i policejní potápěči, kteří...  celý článek