„To je snad žert! V Hostivaři, nedaleko místního obchodního centra, se už minimálně rok a půl nachází oplocená díra, ze které se pořád intenzivně kouří. Řidiče, kteří tu pravidelně postávají v kolonách, pravidelně vytáčí. O chodcích nemluvě. To je takový problém zjednat za takhle dlouhou dobu nápravu?“ S touhle otázkou a zároveň i tipem na článek pro deník Metro přispěchal před pár dny náš dlouholetý čtenář Václav, jenž si nepřál uvést celé jméno. Zažili jsme menší déja vu. S podobným dotazem totiž před necelým půl rokem přišla také čtenářka Martina. Deník Metro tehdy po záhadě kouřící díry zapátral a zjistil, že příčinou tohoto jevu je spodní voda, která se v potrubí Pražské teplárenské zahřívá a způsobuje na tomto místě páření. Vedení městské společnosti tehdy tvrdilo, že bude problém vyřešen do několika týdnů. Nestalo se tak. Ukázalo se totiž, že oprava není a nebude „brnkačka“.
„V místě, které zmiňujete, je veden velice složitý potrubní úsek. Technické řešení opravy této části potrubí není jednoduché a bylo nutné je připravit tak, aby v minimální míře byla omezena doprava a zároveň bylo technické řešení bezpečné a trvalé. Na místě jsou naplánovány práce, jejichž realizace začne v nejbližších dnech,“ vysvětluje pro deník Metro mluvčí tepláren Zuzana Böhmová a doplňuje, že ukončení je s ohledem na technologickou náročnost projektu plánováno do poloviny prosince letošního roku.
Pochopitelně nás zajímalo, jaká opatření se zde na už tak rozezlené místní řidiče výhledově chystají. Když jsme o hostivařské díře psali poprvé, prosil tiskový odbor Pražské plynárenské o shovívavost. Ta byla třeba i při současné komunikaci s teplárnami, jejichž zástupci odmítli být konkrétnější. „Odpověď je za nás takhle dostatečná,“ dodává pro deník Metro Böhmová.
Štěstí jsme neměli ani při komunikaci s firmou Termonta Praha a.s. Do redakční uzávěrky se nám nepodařilo získat od společnosti vyjádření. Zjistili jsme pouze to, že má firma místo zasmluvněno do 31. 12. 2023. Jak to víme? Nájemní smlouvu nám poskytla k nahlédnutí jiná městská firma – Technická správa komunikací (TSK).
„Správa komunikací o tom samozřejmě ví, ale přesný termín realizace a dopravního omezení musí sdělit společnost Termonta Praha a.s.,“ líčí pro Metro mluvčí TSK Barbora Lišková s vysvětlením, že „její“ městská firma spravuje jí svěřené komunikace, které vlastní Praha.
„Je třeba vysvětlit, že provádíme výkon činnosti správce pozemních komunikací, což spočívá především v zajišťování jejich sjízdnosti a schůdnosti, prováděním úklidu údržby vozovek a chodníků. V zákoně je nicméně výslovně uvedeno, že součástmi ani příslušenstvím dálnic, silnic a místních komunikací nejsou inženýrské sítě, energetická, telekomunikační, tepelná a jiná vedení nebo zajištění činnosti MHD,“ vysvětluje Lišková. „Z titulu správců komunikací na území Prahy nejsme vybaveni žádnými pravomocemi silničních správních úřadů k zasahování do činnosti jiných správců, jako je například dopravní podnik, ani správců poduličních inženýrských sítí, tedy i plánování termínu jejich oprav, rekonstrukcí či výluk a kontroly správnosti provádění jejich činnosti,“ dodává Lišková.
Není díra jako díra
|