„Stavebně-technická část metra nebyla zadavatelem oddělena od architektonické části a nebyly vypsány veřejné architektonické soutěže na samotné stanice. Metroprojekt tak má faktický monopol na podobu metra a svůj návrh nemusí s nikým konzultovat,“ píše se v petici.
Aby se zastupitelstvo protestem vůbec zabývalo, bylo třeba nasbírat alespoň tisíc podpisů. „Chceme naší peticí vyvolat diskusi kolem podoby nových stanic metra D,“ říká Pavlína Krásná z petičního výboru.
Na iniciativu už zareagovali studenti Fakulty architektury ČVUT, kteří vytvořili vlastní návrhy stanic.
Šest studentů z ateliéru Rothbauer vytvořilo vizualizace původně jen jako semestrální práce, ale protože také nesouhlasí s návrhy Metroprojektu, tak je zveřejnili na sociální síti, aby lidem ukázali, že je možné stanice vytvořit i jinak.
Podoba stanic ještě není konečná
„Co se týká samotné architektury, snažili jsme se přiblížit přístupu navrhování stanic před rokem 1989,“ říká Jan Bittner, jeden ze studentů ČVUT.
„Oslovili jsme také Metroprojekt, který nám vyšel velmi vstříc. Dokonce jsme dostali možnost s inženýry z této společnosti konzultovat naše návrhy,“ dodává Bittner.
Podoba stanic metra D ještě není konečná. Metroprojekt se změnám nebrání.
„Osm autorů, našich architektů, vymyslelo, jak budou stanice fungovat pro cestující a jak budou vypadat. Loni vznikla ve vedení města myšlenka zapojit výtvarníky, naši architekti to vítají,“ říká ředitel Metroprojektu David Krása.