Ve veřejných dopravních prostředcích i v prostorách MHD lze potkat rozmanité druhy cestujících. Jedním z nich je i otesánek všežravý, který potřebuje všude a za všech okolností konzumovat své oblíbené potraviny.
„Zůstává po něm pachová stopa i nepořádek v podobě mastných obalů, plechovek nebo kelímků. Své teritorium si také značkuje lepkavými otisky prstů, a aby trefil zpět, zanechává po sobě i plno drobečků,“ popisuje postavičku ze své kampaně proti nešvarům cestujících mluvčí organizátora pražské dopravy ROPID Filip Drápal.
Nejen otesánek, ale i nástupištník
Otesánek všežravý je jedním z kreslených antihrdinů kampaně Nebuď jako oni!, která je nyní k vidění jak v MHD, tak na sociálních sítích. V minulosti ROPID představil například uličníka dvojsedavého, který svým chováním lidem brání sednout si vedle něj k oknu. Dalšími figurkami, na které čtenáři Metra rovněž hojně reagují, byli také dveřník či nástupištník. Zatímco prvně jmenovaný má podle ROPID ve zvyku stát mezi dveřmi tak odpovědně, že nástup nebo výstup se rovná mnohdy dobytí dopravního prostředku, nástupištník zase přebíhá z jednoho vagonu do druhého a plaší přitom cestující.
Další, teprve před pár dny představenou postavičkou, je halasnice štěbetavá. „Připravte si ušní bubínky. Halasnice to opět rozjíždí ve velkém, a než se nadějete, víte o jejím životě úplně všechno. Halasnice štěbetavá si na teritorium nepotrpí. Je tak velká šance, že se jich na společném území vyskytne hned několik, a to je teprve jízda,“ píše se v textu kampaně.
Kampaň proti jídlu, nebo tlustým lidem?
Jak se dalo čekat, upozorňování na nešvary cestujících vyvolává nadšené reakce, ale také rozpaky. Nejinak je tomu i v případě nejnovějšího antihrdiny otesánka. „Ten obrázek by chtělo spíš nahradit jasným piktogramem. Co tak vidím, kdo se tam cpe, tak mladí jedinci a zásadně vestoje. A vždycky čekám, až prudce zastavíme, že ty kelímky s kafem a bašta skončí na mém oblečení,“ píše na Facebooku organizátora dopravy uživatelka Vlaďka Korousová.
Pražané kritizují také fakt, že je postavička představující typického jedlíka z MHD vyobrazena jako obézní muž. Někteří dokonce pod příspěvkem na Facebooku organizátora dopravy sdílí odkazy na články o takzvaném bodyshamingu, tedy zesměšňování člověka za jeho fyzický vzhled. „Tohle ale vůbec nebylo mířeno na tlusté lidi, ale na lidi, co v MHD žerou. Jelikož je to proti přepravním podmínkám. Takže s bodyshamingem jste trošku mimo,“ zastává se kampaně uživatel David Novák.
Fakt, že je kampaň namířena proti obézním cestujícím, vyvrací i sám ROPID. „Samozřejmě jde o kampaň proti neohleduplné konzumaci jídla v MHD,“ reaguje na kritiku ROPID.
Podobná situace jako v případě otesánka nastala na Facebooku ROPID zhruba v polovině července. Tehdy zveřejnil organizátor již zmiňovaného uličníka dvojsedavého. Antihrdina byl však již několikátou postavičkou mužského pohlaví. Někteří by tehdy byli rádi, aby byl v rámci genderové vyváženosti raději ženou. „Škoda že v kampaních PID většinou v negativních rolích figurují jen muži. Nepodporujme stereotypy,“ píše Jaromír Beránek.
Zákaz konzumace
Jíst je v MHD zakázáno již více než čtvrt století. Tento nešvar trápí nejen organizátora dopravy, ale také pražský dopravní podnik. Smluvní přepravní podmínky přitom hovoří jasně. Pokud někdo konzumuje pokrm v metru, tramvaji či autobuse, hrozí mu pokuta čtyři sta korun. Tenhle fenomén řeší revizoři hlavně večer a v noci, a to zejména tam, kde jsou poblíž rychlá občerstvení. Většinou hříšníka upozorní a ten svačinu zandá třeba do tašky. Přes den tento problém podle šéfa revizorů Pavla Kurky vzniká minimálně. „U některých cestujících se toto chování zhoršilo po pandemii. Přibylo případů konzumace hlavně v nočních tramvajích,“ svěřil Metru Kurka.
Chybějí preventisté
Slušné chování se v minulosti u cestujících snažil vymoci dopravce hned několika kampaněmi. Jednou z nich byla například aplikace s názvem Bob a Bobek, králíci z klobouku v MHD. Před začátkem pandemie dopravce do MHD plánoval nasadit také takzvané asistenty. Ti by vypomáhali při udržování kultury cestování a pasažéry napomínali. Kvůli poklesu příjmů po pandemii však již nejsou na asistenty peníze.
Štve vás pojídání?
|