metro.cz

Počasí v Praze

19 °C / 28 °C

Sobota 20. července 2024. Svátek má Ilja

Prahou chce být Kolín nebo Skalsko. Integrace pokračuje

  18:03
Hranice pole působnosti Pražské integrované dopravy se posunou i letos. Novopečení „Pražané“ ale neušetří vždy.
Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Když jste před pár lety bydleli třeba jen několik desítek kilometrů od hlavního města, jen těžko jste mohli počítat s tím, že odtud až domů dojedete na jeden jediný lístek. V současnosti se tak děje poměrně běžně a onou pomyslnou Prahou se postupně stává díky rozšiřování hranic Pražské integrované dopravy postupně celý Středočeský kraj.

V následujících měsících má podle plánů organizátora dopravy Ropid dojít k připojení, takzvané integraci, hned několika dalších oblastí. Změny se dotknou především oblastí Skalska, Královéměstecka, Kolínska a Kutnohorska.

Integrace PID

  • Loni se k Praze připojilo Příbramsko, Slánsko a rovněž oblast kolem Benešova. V druhé polovině roku pak prošla výraznými úpravami oblast Slánska a části Kladenska.
  • Integrace má v různých oblastech Středočeského kraje různou podobu. U většiny dosavadních projektů došlo na navýšení a rozšiřování počtu spojů, není to však samozřejmost. Záleží na ekonomice dané oblasti a souhře organizátorů dopravy s jednotlivými městy.
  • Začleňování do PID budí vždy emoce. Vždy se najde řada příznivců i odpůrců. „Je to bída. Takhle to vypadá, když o dojíždění lidí z Berouna a Hořovic do zaměstnání rozhodují Pražáci,“ komentoval článek o hořovické integraci na webu metro.cz čtenář Filip Vávra.

Ne vždy levněji
Když se loni k Pražské integrované dopravě (PID) připojilo Příbramsko, místní vyzbrojení Lítačkou prakticky ze dne na den začali platit místo osmdesáti korun za lístek pouze 54 korun. Tedy o dvacet šest korun méně. Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala však v dohledné době plánované integrace nemají za cíl slevovat jízdné. „V případě těchto oblastí nepůjde o výrazné zlevnění, spíš o rozšíření možnosti na jízdenku cestovat jak autobusem, tak vlakem a libovolně mezi spoji přestupovat. Zejména držitelé předplatních kuponů budou moci jezdit v daných pásmech, jak často chtějí, a to bez ohledu na druh dopravy či dopravce,“ popisuje pro Metro výhody plánovaných integrací Drápal.

Až do Boleslavi
V oblasti Skalska dojde podle plánů Ropidu k rozšíření integrace veřejné dopravy během března. Mezi dotčené obce patří kromě Skalska také například Boreč, Kluky, Mladá Boleslav či Mšeno. Zavedeny zde budou dvě nové linky PID a dvě stávající linky mimo pražský systém budou naopak zrušeny.

Z integrace do pražské dopravy pak místním cestujícím plynou výhody hlavně tehdy, pokud dojíždějí pravidelně. „Na linkách bude samozřejmě platit pásmový a časový tarif PID s možností využití přestupních jízdenek i časových kuponů, a to v papírové i elektronické podobě, včetně možností nákupu jednorázového jízdného u řidiče. Nákup lze provést i pomocí platební karty či pomocí mobilní aplikace PID Lítačka,“ vyjmenovává Drápal.

V březnu začne jezdit šestice nových pražských linek také do oblasti Královéměstecka. Při integraci bude zrušeno celkem dvanáct linek v systému Středočeské integrované dopravy, na čtyřech linkách PID a třech středočeských linkách pak bude upraven jejich provoz. „V nejvyšší možné míře se snažíme na nových linkách zavést proklady linek mezi sebou pro vytvoření atraktivního intervalu a vybrané linky v Poděbradech a Dobšicích navázat na vlakové spoje. U části dopravních relací pak dojde k posílení provozu v pracovní dny i o víkendech,“ vyjmenovává pro Metro Drápal.

Čistka u Kolína
V prvním pololetí letošního roku bude do společného integrovaného systému Prahy a Středočeského kraje zahrnuta také severní část oblasti Kolínska a dále oblast Kutnohorska a Uhlířskojanovicka. Drápal odhaduje načasování této integrace na duben. Lámat chleba tu budou ve velkém. „Při integraci bude zrušeno celkem 41 linek v systému Středočeské integrované dopravy, zavedeno devatenáct nových autobusových linek PID. Na dvanácti linkách PID a šesti středočeských linkách pak bude upraven provoz,“ doplňuje Drápal, podle kterého mají teď organizátoři dopravy za cíl hlavně provázat autobusové a vlakové spoje. A to především v Poděbradech, Kolíně a Nymburce.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

V hlavě 2 je nejúspěšnějším filmem roku. Baví, je to ale klasická dvojka

vydáno 20. července 2024  16:58

Ještě ani neběžel v některých zemích a už bylo jasné, že jde o nejvýnosnější dílo značky Pixar. Animák V hlavě 2 je první a dosud jedinou letošní...  celý článek

Stověžaté středověké město se konečně nadechlo a rozepjalo svá křídla

vydáno 20. července 2024  5:40

Před 150 lety, 20. července 1874, začalo bourání hradeb, které chránily Prahu před útoky a ostřelováním. Začalo se ve čtyři hodiny ráno na procitající...  celý článek

Odpočinková úchylárna a infantilní nuda. S dvojicí nových animáků pro dospělé neztrácejte čas

Strážce streamu
vydáno 19. července 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Opět tu máme po dlouhé době seriálový tuplák. Dva animované seriály pro dospělé - Buchty a klobásy: Ráj potravin a Výbušná koťátka - si totiž před pár dny...  celý článek

Kina pod širákem mají zvláštní atmosféru. Víme, kde v metropoli zažít pravou letní pohodičku

vydáno 19. července 2024  5:36

Možností, kde o prázdninách mrknout na film, jsou v Praze desítky. Pár tipů na letní kina má i deník Metro. Náš výběr nabízí klasiky pro velký počet...  celý článek