metro.cz

Počasí v Praze

22 °C / 27 °C

Pondělí 22. července 2024. Svátek má Magdaléna

Řidičům v Protektorátu se před 80 lety obrátil svět naruby. Museli si upravit i světlomety

  6:01
Jízdu vpravo zavedli okupanti. Změnu však chystala už první republika.

Další 1 fotografie v galerii
Elektrické podniky rozmístily několik reklamních tabulí a městem jezdilo několik reklamních tramvají upozorňující na změnu. | foto: Archiv DPP

Řidičům v Protektorátu se doslova obrátil svět naruby. Jízdu vpravo zavedl výnos vrchního velitele německé armády Waltera von Brauchitsche od 17. března 1939. V metropoli však změna začala platit až 26. března od tří hodin ráno.

„V Praze se jelo vpravo hned 15. března 1939, ale opravdu jen v tento den, když po své straně přijel wehrmacht. Úředně byla jízda vpravo nařízena o dva dny později s výjimkou Prahy, a to s ohledem na nutnost převést tramvajovou dopravu napravo, což znamenalo přestavět nástupní ostrůvky a především výhybky,“ vysvětluje historik motorismu Jan Králík. „Bylo nutné přeložit celkem devadesát pět nástupních ostrůvků, tři zrušit, zřídit dvacet pět nových a na dvaceti místech musely být stanice v úzkých ulicích posunuty na jiné místo. Upravit se muselo sto sedmdesát šest výhybek,“ vyjmenovává úpravy Pavel Fojtík vedoucí archivu pražského dopravního podniku.

Do dílen musely také tramvaje. Zatímco u obousměrných vozů, které měly dveře na obou stranách, bylo nutné většinou změnit jen střešní linkové orientace, u jednosměrných tramvají bylo nutné přemístit dveře, okna i sedadla,“ popisuje Fojtík. Drobné úpravy čekaly také řidiče aut. „Ti byli vyzváni, aby si seřídili světlomety jejich mírným natočením doprava, aby světla osvětlovala pravou krajnici a neoslňovala. Podobně si měli nastavit i zpětná zrcátka,“ říká Králík.

Ačkoliv úprava směru jízdy byla velká změna, řidiči si s ní poradili. „Také Elektrické podniky hlavního města Prahy, které nesly hlavní tíhu úprav, byly na tuto změnu projekčně již dobře připraveny. U nás se totiž počítalo s tím, že změna směru jízdy se uskuteční k 1. květnu 1939. Příjezd okupačních vojsk celou záležitost jen urychlil. Úpravy některých vozidel se začaly připravovat ještě před okupací,“ říká Fojtík.

Autor: Metro.cz

Hlavní zprávy

GALERIE: Až se vydáte na výlet podél Bílé Opavy, neudělejte tu samou chybu jako my

vydáno 21. července 2024  15:26

Horké dny jde strávit u vody nebo v horách. Pokud máte chuť na druhou variantu, máme pro vás tip. Naučná stezka Bílá Opava je sice náročná, v létě je ale...  celý článek

Řadová garáž? Před pěti lety za 150 tisíc, teď dokonce za půl milionu

vydáno 21. července 2024  5:04

Když Československo zasáhla vlna automobilismu, vzrostl zájem o garáže. Ulice se začaly plnit auty, najednou nebylo kde parkovat a také při permanentním...  celý článek

RECENZE: V hlavě 2 je nejúspěšnějším filmem roku. Baví, je to ale klasická dvojka

vydáno 20. července 2024  16:58

Ještě ani neběžel v některých zemích a už bylo jasné, že jde o nejvýnosnější dílo značky Pixar. Animák V hlavě 2 je první a dosud jedinou letošní...  celý článek

Stověžaté středověké město se konečně nadechlo a rozepjalo svá křídla

vydáno 20. července 2024  5:40

Před 150 lety, 20. července 1874, začalo bourání hradeb, které chránily Prahu před útoky a ostřelováním. Začalo se ve čtyři hodiny ráno na procitající...  celý článek