metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav
Tunel Blanka | foto: Matěj Hrabánek

Sen nebo skutečnost? Zkušební provoz Blanky má údajně začít už letos v září

  12:18,  aktualizováno  13:32
Pražský tunel Blanka by mohl být uveden do zkušebního provozu letos 15. září. Jde o předběžný termín, na němž se dnes v rámci kontrolního dne v Blance dohodli dodavatelé s městem. Řekl to mluvčí Inženýringu dopravních staveb (IDS) Pavel Kočiš a potvrdily to dva na sobě nezávislé zdroje. Otevření tunelu se už několikrát odkládalo. Naposledy jej město plánovalo na jaro letošního roku, což ale znemožnily problémy s kabely poničenými vodou. Stavba tunelu vyjde Prahu na asi 37 miliard korun.

Termín otevření by se podle IDS, která je dozorem stavby, mohl ještě zkrátit. „Na žádost náměstka primátora Petra Dolínka generální ředitel IDS Bohumil Kvasnička přislíbil, že udělá vše pro to, aby se tunelový komplex Blanka mohl uvést do zkušebního provozu již 20. srpna,“ sdělil Kočiš. „Město nemá oficiální termín, ale budeme dohlížet na plnění termínu, který si dohodli dodavatelé,“ vyjádřil se k novému vývoji náměstek primátorky Petr Dolínek. 

Firma ČKD Praha DIZ by mohla být s výměnou kabelů hotova do konce letošního července. „Aktuálně se jedná o 84 kusů kabelů v souhrnné délce zhruba 15 kilometrů, které v současné době nevyhovují požadované normě. Finanční náročnost této výměny v tuto chvíli specifikovat nebudeme,“ uvedl mluvčí ČKD Karel Samec.

Datum je předběžné, není to nic jistého

Datum zprovoznění je zatím domluveno jako předběžné, podle Kočiše bude například záležet na tom, jak rychle se podaří provést zkoušky nových kabelů, nebo jak rychle se podaří dílo komisionálně předat. Kdo zaplatí výměnu poničených kabelů, se budou strany domlouvat až po otevření tunelu - náklady na výměnu se budou řešit na základě původní smlouvy, sporné částky arbitráží. „Pokud dodavatelé řekli patnáctého září, tak doufáme, že to tak bude,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová. Další kontrolní den v tunelu Blanka by se měl uskutečnit za 14 dní.

Kdo zaplatí výměnu poničených kabelů, se budou strany domlouvat až po otevření tunelu - náklady na výměnu se budou řešit na základě původní smlouvy, sporné částky arbitráží. Vedení Prahy a firma ČKD Praha DIZ po několika týdnech neshod v pátek podepsaly memorandum kvůli výměně poničených kabelů. K memorandu se dnes podle Kočiše připojily také firmy Metrostav a IDS. Tunelový komplex, který měl řidičům sloužit už před čtyřmi lety, vyšel zatím na 37 miliard korun. Stavbu zahájila radnice, kterou tehdy vedl primátor Pavel Bém (ODS). Od té doby se práce prodražily minimálně o šest miliard korun.

Jak šel čas s tunelem Blanka

  • Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, jejíž trasa vede z velké části pod Stromovkou. Do územního plánu byla zařazena v září 1999.
  • Červen 2001 - Odhad nákladů na Blanku byl 16 miliard korun.
  • Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů byl 22 miliard korun.
  • 26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, jenž nabídl cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další tři miliardy měly stát technologie či sledování pohybu domů. Práce měly být hotové v roce 2011.
  • Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
  • 20. května 2008 - Ve Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010.
  • Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
  • 12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
  • Únor 2011 - Primátor Bohuslav Svoboda uvedl, že se Blanka prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení způsobily dodatečně přidané části stavby, dražší technologie a inflace.
  • Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město zaplatí minimálně 36 miliard korun.
  • Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury. Důvodem bylo prodražení a obava z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
  • 20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu, protože mu magistrát dluží přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček řekl, že smlouva s Metrostavem je podle města neplatná, údajně ji neprojednaly rada a zastupitelstvo.
  • 5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát, požadoval proplacení 2,1 miliardy korun. Firma také 7. prosince zastavila práce na stavbě tunelu.
  • 24. ledna 2014 - Z předběžného verdiktu rozhodčího soudu vyplynulo, že smlouva na stavbu Blanky mezi Prahou a Metrostavem je platná. Soud firmě uložil, aby obnovila práce.
  • 3. února 2014 - Bylo oznámeno, že firma IDS podala proti Praze žalobu o 145 milionů korun. Město jí dva roky neplatí.
  • 27. února 2014 - Metrostav rozšířil žalobu proti Praze o více než 500 milionů korun; částka tak činila 2,7 miliardy korun.
  • 17. dubna 2014 - Metrostav podruhé rozšířil žalobu, tentokrát o miliardu korun (mimo jiné za Trojský most). Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak vzrostla na 3,7 miliardy korun.
  • 18. dubna 2014 - Rozhodčí soud rozhodl o dostavbě tunelu. Metrostav má stavbu dokončit do pěti měsíců. Praze soud uložil povinnost zaplatit přes čtyři miliardy korun (2,7 miliardy firma obdržela 28. dubna, zbytek bude Praha splácet).
  • 30. dubna 2014 - Metrostav obnovil práce na tunelu.
  • 13. května 2014 - Praha rozhodla, že půjde do další arbitráže kvůli Blance, tentokrát s IDS. Arbitráž začala 28. srpna.
  • 24. září 2014 - Rozhodčí soud ukončil spor mezi Prahou a Metrostavem a rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Blanka přijde na 36,9 miliardy korun.
  • 30. září 2014 - Náměstek primátora Jiří Nouza oznámil, že Blanka se otevře 2. prosince. Kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová v listopadu mluvila o březnu 2015. Podle Metrostavu se vždy počítalo s dubnem 2015.
  • 26. února 2015 - Náměstek primátorky Petr Dolínek oznámil odložení zprovoznění tunelu. Musí se totiž vyměnit větší množství poničených kabelů technického zabezpečení.
  • 6. března 2015 - Vedení Prahy oznámilo, že zvažuje další arbitráž. Soudit se chce s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, kvůli poškozeným kabelům.
  • 16. března 2015 - Metrostav nabídl pražskému magistrátu převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka.
  • 7. dubna 2015 - Vedení Prahy a firma ČKD Praha DIZ po několika týdnech neshod podepsaly memorandum kvůli výměně poničených kabelů. Náklady na výměnu se budou řešit na základě původní smlouvy, sporné částky arbitráží.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek