Tramvaje T3 patří k legendám kolejové dopravy, během téměř čtyř dekád jich opustilo brány továrny na pražském Smíchově na čtrnáct tisíc kusů a kromě Československa se vyvážely do východního Německa, Rumunska, Jugoslávie a Sovětského svazu. V pražských ulicích se tramvaj, jejíž vnější podobu navrhl František Kardaus, poprvé objevila v roce 1961.
Do pravidelného provozu je začal dopravní podnik nasazovat 21. listopadu 1962. V Praze její modernizovaná verze dodnes tvoří většinu vozového parku, ve vozovnách jich parkují více než čtyři stovky. Kořeny „té trojky“, která se může pyšnit titulem nejvyráběnější tramvaj všech dob, je potřeba hledat ve Spojených státech amerických.
Ve vozovém parku pražského dopravního podniku mají Tatry T3 nezastupitelné místo. Na rozdíl od modernějších hranatých tramvají Tatra T6, které dopravce vyřadil loni v červnu po 25 letech provozu, mají před sebou ještě řadu let služby. Dopravce je chce vyřadit nejdřív v roce 2030.
Typické laminátové sedačky jsou nyní k vidění už jen na retrolince 23, v modernizovaných je nahradil plast.