Koncem března se kyvadlo na Letné na okamžik znovu rozhýbalo. To opraváři provedli jednu ze zkoušek slavného metronomu. „V tuto chvíli je ve fázi testovacího režimu, pokud vše dopadne a nebude potřeba dalších oprav či změn, mělo by po měsíci přejít do normálního fungování,“ řekla deníku Metro Kateřina Jukl z firmy Pražská správa nemovitostí, která slavný stroj času vlastní a provozuje. Firma odmítla poskytnout o opravách více informací. Deník Metro ale zjistil, že problémem byla trhlina v kovové ručičce metronomu, která vznikla kmitáním a nárazy ručičky v extrémních polohách kmitu.Nyní opraváři na stroji seřizují například nastavení rolny v dráze ručičky.
Metronom, jedna z dominant Prahy, se ale potýká čím dál častěji s poruchami a bývá někdy i dlouhé týdny mimo provoz. Například v roce 2009 ho zatížilo osvětlení v evropských barvách, když se Česko chystalo na předsednictví Evropské unie. Poslední velká rekonstrukce proběhla v roce 2016. Metronom je také neustálým cílem vandalů a nově by tedy měl být pod kamerovým dohledem.
Stroj byl také svědkem kontroverze. Když se 1. dubna 2016 vrátil na své místo, byl vlastníkem natřen nazeleno, tedy do firemních barev PSN. Tehdy se strhla vlna kritiky nejen od veřejnosti, ale také umělců, kteří tvrdili, že vlastník pozměnil dílo k reklamním účelům. Koncem dubna 2016 došlo k protestu aktivistické skupiny BOLT958, která ho přetřela na původní červenou barvu. Ta už na stroji zůstane.
„Mám velikou radost, že metronom opět poběží. Je v tom velká symbolika. Podle slov Václava Havla metronom odpočítává čas demokracie a je tedy nutné, aby byl neustále v provozu,“ říká pro deník Metro magistrátní zastupitelka Mariana Čapková, která je iniciátorkou opravy.
Obrovská kinetická plastika od sochaře Vratislava Nováka stojí na místě někdejšího Stalinova pomníku s přestávkami od roku 1991. Umělec, který byl známý svými kinetickými díly, ho vytvořil u příležitosti Všeobecné československé výstavy v Praze. Svým umístěním symbolizuje neúprosné plynutí času a je varovnou připomínkou minulosti.
Stroj svým vzhledem připomíná Mälzelův metronom. A i když jeho mechanická konstrukce je jiná, vžil se pro něj název „Metronom“. Spolu s kyvadlem je vysoký 25 metrů a váží 7 tun. Stroj pohánějící pohyblivé součásti je uložen v tříbokém jehlanu. Kyvadlo s výkyvem 60 stupňů je vyváženo vahadlem se dvoutunovým závažím. Roční náklady na jeho provoz se odhadují na 1,6 milionu korun.
Metronom byl v roce 2000 navržen na vyhlášení kulturní památkou. Ministerstvo kultury sice vyzdvihlo nepopiratelnou výtvarnou hodnotu, ale uvedlo, že jeho historická hodnota je zpochybnitelná.