Tramvaj opět na Václavském náměstí? Ve hře jsou dokonce čtyři možnosti

  8:45
Poslední tramvaj po Václavském náměstí projela v prosinci roku 1980. Několik let se ale mluví o jejím návratu. Hledání shody, kudy by koleje měly vést, je ale náročné a stále na počátku.
Až do prosince 1980 jezdily tramvaje T3 i po Václavském náměstí.

Až do prosince 1980 jezdily tramvaje T3 i po Václavském náměstí. | foto: DPP

„Trať ještě není zanesena v územním plánu. Rozhodnutí je na městě,“ popisuje reálný stav příprav technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.

Institut plánování a rozvoje (IPR) teď z pověření magistrátu prověřuje několik alternativ, kudy vést trať, aby ulevila přetíženému metru a vylepšila možnosti tramvajové dopravy v centru.

„Prověřují se varianty vedené od Národního muzea Washingtonovou ulicí, Wilsonovou nebo Opletalovou s napojením na trať v Bolzanově ulici a jejich vzájemné kombinace s tratí na Václavském náměstí,“ popisuje mluvčí institutu Adam Švejda.

Ideální by podle institutu bylo mít tramvajovou trať vedenu přes Václavské náměstí, jež by se napojovala na tramvajové tratě na Vinohradech a tramvaje jedoucí okolo odbavovací budovy hlavního nádraží. „Nejvýznamnější nádraží by se tak dočkalo důstojného obsloužení tramvajovými linkami,“ dodává Švejda.

Naopak Praha 1 ale trať na Václavském náměstí nechce a preferuje podle radního pro dopravu Richarda Bureše variantu tramvaje ve Wilsonově ulici s vyústěním přes Vrchlického sady do Bolzanovy.

Že město další trať v centru potřebuje, dokazují i přípravy na výstavbu kolektoru v Ječné. Za tři čtyři roky se začne pod ulicí kopat. Stavba sama nebude asi tak výjimečná, ale na dlouhé měsíce, možná až na rok by měla uzavřít jednu z nejfrekventovanějších tramvajových tratí, která má pověst úzkého hrdla tramvajové dopravy. Všechny tramvaje pak budou Ječnou objíždět přes Žižkov nebo Nusle.

Pro a proti

Jak hodnotí jednotlivé varianty odborníci z Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Varianta Václavské náměstí

  • Komplexně řeší nedostatečnou kapacitu tramvajových tratí a zároveň umožňuje obsluhu náměstí díky nově vzniklým zastávkám. Tramvajová síť se tak v centru města stává více variabilní z hlediska vedení linek tramvají jak za běžného provozu, tak v případě mimořádných událostí. Zároveň dochází k propojení Vinohrad a Nového Města. Tato varianta tramvajové trati respektuje připravovanou rekonstrukci Václavského náměstí.
  • Nevýhodou varianty je zejména nalezení vhodného konsenzu ohledně vedení tramvajové trati především v oblasti kolem pomníku svatého Václava.

Varianta Washingtonova

  • Řeší přímou obsluhu hlavního nádraží, resp. dnešní dlouhé přestupní vazby na tramvajové zastávky v oblasti hlavního nádraží, navíc se zcela vyhýbá Václavskému náměstí. Odpadá tak diskuze o výsledné podobě zejména okolí pomníku svatého Václava.
  • Nevýhodami varianty jsou jen částečné řešení deficitu kapacity tramvajových tratí v centrální oblasti města a jen částečná variabilita linkového vedení oproti variantě Václavské náměstí. Varianta je rovněž diskutabilní z hlediska urbanistického, neboť nerespektuje stávající urbanistické osy a vyžaduje zvláště citlivé hmotové řešení ve Washingtonově ulici a ve Vrchlického sadech. Rizikovost varianty spočívá rovněž v pravděpodobné nutnosti rekonstrukce stropní desky stanice Muzeum C, přes kterou tato varianta prochází.

Varianta Wilsonova

  • Řeší přímou obsluhu hlavního nádraží, resp. dnešní dlouhé přestupní vazby na tramvajové zastávky v oblasti hlavního nádraží, navíc se zcela vyhýbá Václavskému náměstí a Washingtonově ulici. Odpadá tak hledání vhodného konsenzu o výsledné podobě okolí pomníku svatého Václava a hmotovém řešení ve Washingtonově ulici. Varianta se vyhýbá stropní desce stanice Muzeum C, čímž se snižuje její rizikovost oproti variantě Washingtonova.
  • Nevýhodami varianty jsou jen částečné řešení deficitu kapacity tramvajových tratí v centrální oblasti města a jen částečná variabilita linkového vedení oproti variantě Václavské náměstí. Varianta Wilsonova je také diskutabilní z hlediska urbanistického, neboť nerespektuje stávající urbanistické osy a vyžaduje citlivé hmotové řešení ve Vrchlického sadech.

Varianta Opletalova

  • Zlepšuje přestupní vazbu z tramvajových linek na linky metra ve stanici Muzeum a také zkracuje přestupní vazbu na některé tramvajové linky v oblasti hlavního nádraží. Varianta se vyhýbá Washingtonově ulici a Vrchlického sadům, odpadá tak hledání vhodného konsenzu o hmotovém řešení ve Washingtonově ulici a Vrchlického sadech.
  • Hlavní nevýhodou varianty je, že je závislá na zavedení tramvají na Václavském náměstí, zároveň jen částečné řešení deficitu kapacity tramvajových tratí v centrální oblasti města a jen částečná variabilita linkového vedení oproti variantě Václavské náměstí. Ke zkrácení přestupní vazby mezi hlavním nádražím a tramvajovými linkami dochází jen částečně oproti variantám Washingtonova a Wilsonova. Velkým rizikem je pak splnění hlukových limitů v relativně úzké Opletalově ulici, kdy by i s použitím moderních prostředků k zamezení vzniku a šíření hluku a vibrací muselo s velkou pravděpodobností dojít k uzavření této ulice pro motorovou dopravu. Tramvaje v Opletalově ulici (v úseku Růžová – Hybernská) sice již v minulosti jezdily, ale bylo jen dočasné opatření po dobu výstavby metra.

Nejčtenější

Otevírací doba na Velikonoce 2025: Tuto neděli má zavřeno jeden velký řetězec

Velikonoce letos připadají až na druhou polovinu dubna. V křesťanské tradici jde o nejvýznamnější období roku, které vrcholí takzvaným svatým týdnem. Jako státní svátky jsou však oficiálně uznány...

Netflix, Max a T-Mobile se (opět) mění. Může za to spuštění nové videoslužby Oneplay

Streamovací platforma televize Nova – Voyo jde ve šlépějích slavnějšího a úspěšnějšího Netflixu, a dalších velkých internetových televizí, již několik let. Nástupem služby Oneplay to ovšem byla právě...

Vzhůru dolů. Která stanice pražského metra je nejhlubší v celé Evropské unii?

V labyrintu pražského metra by se i krtek ztratil. Jak dlouhý eskalátor vede do největších hlubin našeho hlavního města? A jak dlouho trvá jízda po něm? Hledali jsme odpovědi.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Zpomalený čas v podzemí. Víte, který úsek pražského metra působí nekonečně dlouze?

Pražské metro každý den přepraví více než jeden milion cestujících. Věděli jste, že se ve zdejších tunelech nachází úsek, během kterého máte pocit, že cesta nikdy neskončí? Našli jsme ho.

Radlická radiála. Štola není jen obyčejnou dírou v zemi, je to klíčový zdroj informací

Jedna z dopravně nejvytíženějších ulic v Praze, která se z městské ulice proměnila v tradiční výpadovkou směr západ od města, zůstává mezi dopravními stavbami prioritou pražského magistrátu. Radlická...

Kam (nejen) za největším vinným sudem ve střední Evropě

Komerční sdělení

Pokud chcete na vlastní oči spatřit historický sud, do kterého se vešlo až 100 000 litrů vína, nemusíte cestovat daleko. Nachází se totiž na zámku Mikulov a zámecké návštěvníky udivuje svými...

21. dubna 2025

Těšínské divadlo mění hru: Nové centrum, nová éra!

Komerční sdělení

Budova Těšínského divadla prochází kompletní rekonstrukcí. Na nové prostory se už těší diváci i herci České, Polské scény a Bajky. Mnozí ale možná stále netuší, že přímo v divadle vzniká i zbrusu...

21. dubna 2025

V Horažďovicích havarovala hasičská cisterna, jeden hasič se lehce zranil

V Horažďovicích dnes havarovala hasičská cisterna. Jeden člen posádky byl s lehkým zraněním převezen do nemocnice. ČTK to sdělili zástupci záchranných složek....

20. dubna 2025  21:14,  aktualizováno  21:14

Na Pardubicku hořel sklad se slámou, zásah trval třicet hodin

V Dolanech na Pardubicku zasahovali od soboty hasiči u požáru zemědělského objektu. Uvnitř budovy bylo uskladněných 40 až 50 tun slámy, kterou bylo třeba vyvézt. Příčiny požáru zatím nejsou známy....

19. dubna 2025  19:32,  aktualizováno  20.4 21:41

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Staroměstské nám. Praha 1

Velikonoční trhy Staroměstské nám Praha 1

vydáno 20. dubna 2025  21:29

Brusnice

52T Nová tramvaj pro Prahu na zkušebních jízdách.

vydáno 20. dubna 2025  21:28

Staroměstské náměstí

Staroměstské náměstí velikonoční trhy

vydáno 20. dubna 2025  21:23

Svatba, pohřeb nebo doktor. Nově dostanou zaměstnanci volno i zpáteční cestu z nemocnice

Změna po devatenácti letech. Novela nařízení o překážkách v práci má zaměstnancům konečně ulevit. Zpřehlední situace kolem volna při svatbě, pohřbu i doprovodu rodiny k lékaři. Zohlední...

20. dubna 2025

Město Loket získalo pozemky pro výstavbu nové hasičské zbrojnice

Město Loket na Sokolovsku získalo pozemky od státu, na kterých připravuje výstavbu nové hasičské stanice pro jednotku dobrovolných hasičů. ČTK to řekl starosta...

20. dubna 2025  17:42,  aktualizováno  17:42

Z půdy až do sklepa. Muž se propadl dvěma stropy, hasiči ho vytáhli oknem

Starší muž se v neděli před polednem v Hradci Králové propadl v rekonstruovaném domě z půdy do sklepa. Spadl z výšky asi šesti metrů.

20. dubna 2025  19:12,  aktualizováno  19:12

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ ELEKTROMONTÉRŮ (55-72.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 55 000 - 72 000 Kč

Likvidace požáru skladu slámy v Dolanech na Pardubicku by mohla trvat do večera

Likvidace požáru skladu slámy v Dolanech na Pardubicku by mohla trvat do dnešního večera. Požár vypukl v sobotu odpoledne. Po dnešním rozebrání střechy skladu,...

20. dubna 2025  16:54,  aktualizováno  16:54

Jak zvládnout stres v pražských kolonách: Pět jednoduchých tipů pro řidiče

Dopravní zácpy jsou v Praze na denním pořádku. Strakonická, Patočkova, Liberecká nebo Štěrboholská spojka – to jsou jen některé z úseků, kde se řidiči pravidelně ocitají v dlouhých kolonách. Zatímco...

20. dubna 2025  17:38
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.